Petra & D-Diva

Alla inlägg under april 2013

Av Petra - 21 april 2013 20:17

I tisdags var jag ledig efter helgarbetet och hade bokat tid hos Qina för att ÄNTLIGEN fräscha till frisyren. På tok för långt och med en högst ofräsch utväxt. Eftersom jag passade på att skjutsa mamma till ett möte i Burlöv anlände vi alldeles för tidigt. Qina har haft sin salong i Blentarp och med tanke på nattregnet kändes det så där smart att låta salongshunden Diva springa av sig på Revinge, istället inväntade vi min avtalade tid genom att gå en runda i ett närliggande skogsparti. Perfekt start på morgon, nu har dock salongen flyttat till Rydsgård som betjänas av Ystadsbanan så vid nästa klipptid får vi kolla in nya betesmarker. Diva skötte sig med bravur som salongshund och jag blev riktigt nöjd med vårfrisyren- särskilt luggen som brukar vara svår på riktigt att få till snyggt (virvlar och sånt). 


 


 


 




Den gågna helgen fanns det så mycket jag borde passat på att ta tag i- kemi, tvätt, djupsanering av lägenheten, lämna in cykeln på verkstad. Men som sagt den sista tiden har jag känt mig mer ner än upp och det är fler än en spricka i fasaden som uppstått till följd av mental brandbekämpning. Hög tid för stresshantering och livskvalite med andra ord. Så, i fredags tog jag bussen hem från Lomma och möttes av mamma och Diva. Jag var bjuden på middag i Kävlinge så mamma hade varit och hämtat bilen hos Sabina och rastat av Diva för att jag skulle kunna duscha i lugn och ro. Hämta upp Freddie i Lund och Frida i nya huset i Kävlinge innan vi parkerade hos Erika. Vi blev bjudna på tacos *mums* och till efterrätt hade Freddie fixat en supergod äppelkaka. Vid 23.30 kände jag mig dock klubbad och därmed nödsagad att rulla hemåt för att inte somna bakom ratten. Blev erbjuden sängplats i Kävlinge och med facit i hand hade jag faktiskt kunnat sova över eftersom Diva var hemma med mamma och jag inte skulle upp och jobba. Men ja, eftersom det inte var planerat kände jag att jag ville hem till min hund. En urtrevlig kväll som alltid när vi träffas och i fredags diskuterade vi hur olika våra personligheter & liv utvecklats fast  vi från början var rätt lika både i sätt och i våra framtidsplaner efter IB. Jag tycker det är en fantastiskt styrka att vi fortfarande är lika goda vänner fast vi valt väldigt olika vägar och blivit mer olika genom åren. 


-


Igår sken solen och istället för att köra till Karup träffades vi på klubben för lite lydnadsträning. Vi tog en hund i taget och min plan handlade om att slappna av inför publik, som dagen till ära bestod av rätt många onsdagsgruppare på en och samma gång  . Under linförigheten kommenderade Cina och jag varierade mellan att gå efter kommenderingen och som jag kände att Diva behövde för att hänga med. Vi diskuterade- återigen- balansen mellan glädje och krav och jag känner att jag någonstans börjar hitta i vilka lägen jag ska ge och när jag ska "ta". Det var lite svajjigt vissa stunder men på det stora hela tyckte jag att det gick bra när vi väl kom igång och jag gick som vanligt - i mina försök att underlätta blir det gärna otydligt för Diva som är en hund som VERKLIGEN behöver att jag är tydlig med vad jag vill och förväntar mig . Benzon- Leif bjöd på godfika och medan vi andra tränat hade Nina & Gosia ett städryck, däribland golven inne i stugan- återigen tusen tack för det   . Jag har under en tid haft ont i magen för hela situationen och det kändes skönt att lägga korten på bordet och säga ärligt hur jag kände även om det bara var inför vänner. Ibland är man mer sårbar än annars men det är skönt när vänder. Eftersom Sabina skulle på fest följde Khan med mig och Diva hem. När vi kom hem hade mamma lagat mat, röjt i lägenheten och påbörjat tvätttiden. Medan mamma vilade inför nattpasset tog jag de sista vändorna ner till tvättstugan och när hon kört till jobb intog vi soffan och jag tände lite ljus & lyssnade på Lars Winnerbäck & Melissa Horn (nostalgivarning). I vanliga fall HATAR jag doftljus- på riktigt & med kraft, men Voluspas ljus doftar naturligt och lagom mycket utan minsta migränvarning. I vardagsrummet har jag en doft som heter Saijo Persimmon och som doftar Japansk Persimmon (vad nu det är) med inslag av persika och röda bär. Hur gott som helst och precis så vardagslyxigt som jag vill ha just nu! 


-


Imorse åkte jag ner till klubben när mamma kom från jobb för att städa det sista såsom hallen & toaletterna och ta mej tusan om det inte var tjafs idag också  . Stärkt av gårdagen fann jag mig dock och kunde svara upp utan att vara oartig eller otrevlig. Skjutsade hem Mamma som följt med ner för att hjälpa till med städningen och hämtade sedan upp Sabina för att åka tillbaka till klubben och en ny session lydnadsträning. Istället för att gå och ladda hur länge som helst tog jag ut Diva som 2:a hund- tjuren vid hornet och allt det där. Linförigheten blev betydligt bättre idag, redan från början. Sådär riktigt bra som det brukar bli när det bara är hon & jag  . Testade av läggande under gång, eftersom Diva är så snabb i övrigt hade jag verkligen tyckt det var fräckt om hon kunde boinka ner även i momenten och det tar sig. Sedan tog vi tag i framförgående, fick tips om att lägga 4 godishögar och sedan gå mot dem och kommendera "före" med inkallning efter varje, det blev jättebra första rundan men högarna hamnade för långt ifrån varandra och utan märkbar vind fick Diva lägga alldeles för mycket ork på att leta upp godiset. Inför andra rundan fick jag några extra köttbullar av Gosia och se de köttbullarna var tydligen betydligt godare än mina köttbullar eftersom Diva först tänkte komma på inkallningen innan hon bestämde sig för att det nog var värt ovettet för att ta en andra omgång. För att undvika samma hutlösa tjyvande   vid nästa försök avhämtade jag henne för säkerhetsskull. Efter att ha kört två vändor ( a 4 godishögar i varje) var Diva rätt slut i kolan och fick vila i bilen några timmar. Runt 15-snåret fick hon komma ut igen för att springa budis till Lotta och det föll sig så att vi ställde upp i höjd där hennes godishögar legat några timmar tidigare om än längre inåt planen. På första skicket sköt Diva således rakt åt höger och började leta (jag vet, jag kan- VAD sa du?) men fann sig snabbt när Lotta tjoade. Vi körde ett skick till innan Lotta bytade till boll och det verkade passa Diva bättre. Det är det länge sedan vi tränade budföring och ordet har aldrig hunnit bli befäst så vi kom fram till att det nog är bäst att köra på leksak ett tag innan hon förstått vad "marsch" betyder. Hon kom i alla fall in fint i fotposition hos både mig och Lotta och tjuvade inte. 


-


Sammanfattningsvis känner jag mig nöjd med helgen och oväntat peppad att se en ny vecka an. 



Av Petra - 15 april 2013 17:03

När jag blir upphämtad på jobb och kan gå en runda på stranden I BARA TUNIKAN. Eller när jag kommer hem från jobb & kan hämta sitta ute på balkongen med kaffekoppen- då kan man verkligen välkomna våren. Diva hon tog grönbetet på allra största allvar och snubblade - bokstavligt talat- över två fasaner. DET var en inkallning jag verkligen menade & kostade på mig så mycket jubel att övriga församlade höjde på ögonbrynen när hon tvärvände och kom. 


-


Helgen som gick var rätt och slätt en jobbehelg men i lördags skyndade jag mig hem för att hinna jogga en runda tillsammans med Diva innan pappa och hans sambo bjöd på grillpremiär. Grillat är ju annars något som helt går bort i vår lägenhet så det var himla gott. Eftersom jag skulle börja 7.00 på söndagsmorgonen körde jag hemåt redan vid 22.30. 


-


I övrigt är jag, i allra största allmänhet, trött. Efter en period späckad av förändringar & ovisshet på jobb, saker som behöver ordnas/fixas/redas ut, då blir det till slut så att jag landar tungt i soffan vid första chansen och sedan inte kommer längre för kvällen. Så mycket har jag lärt mig att när jag börjar glömma saker fast de står i almanackan eller bli känslig för andras dåliga självkänsla, tyckande & tänkande då är det hög tid att ta det lugnt, njuta av egentid med hundarna, träffa vännerna, lägga lite krut på maten och ett glas rött vin. Ja, så kalendern är hyfsat tom förutom det allra viktigaste (det hade ju varit ÄNNU mer stressande att glömma bort ett jobbpass till exempel) & alla sociala medier har fått vila ett tag nu. Lite klokare har jag blivit. Och när jag sitter ute på balkongen kl17.25 en måndagseftermiddag efter jobb med bara ärmar är det inte alls svårt att tänka sig att energin strax kommer tillbaka. Och imorgon ska jag till Qina för att bli vårfräsch i håret, bara en sån sak!

 



Av Petra - 5 april 2013 16:48

Också blev det fredag  !


Jag har ju varit timvikarie nu ett tag men för att en kollega skulle få åka på sin efterlängtade Thailandresa kommer jag vikariera på hennes tjänst 2 månader framöver. Det innebär bland annat att jag har arbetat mina 37 timmar och kan se fram emot en ledig helg- underbart!


-


Igår jobbade jag vanlig dag & slutade därför 16.00 Mamma hämtade upp och efter en tur till blomsteraffären (hett tips: buketterna på Ali's i Lomma står länge och relativt billiga) drog vi nytta av det soliga vädret och rastade hundarna. Mamma & Khan tog en runda på stranden medan jag och Diva gick till rastgården  . Diva har nämligen visat (glatt) intresse för hundarna som passerar när hon varit i rastgården med mamma och jag tänkte se om jag kunde locka fram och förbjuda det innan det blir en dumhet  . Nu gjorde hon inte det igår såklart. Däremot kom en man- med vad som visade sig vara en tibetansk mastiff- & frågade om han fick komma in med sin hund. Jag erbjöd mig att koppla Diva eftersom jag egentligen inte tycker det är meningsfullt eller ens önskvärt att hon umgås med hundar som jag inte känner. Mannen verkade dock ha full koll på sin hund så vi stannade kvar och Diva fick lära sig sin nyttigaste läxa till dags- alla hundar favoriserar inte intensiva röjarlekar- och det av en väldigt lugn, trygg & tydlig mastiff. I vanliga fall vill hundarna vi möter mer än gärna leka med Diva    och jag blev riktigt glad & stolt över hur blixtsnabbt Diva läste av och gillade läget samtidigt som hon försökte hitta på alternativa lekar som den tunga mastiffen kunde tänkas gilla  . Efter en stund kom en Berner Sennen vid namn Charlie & HAN tyckte minsann att Diva var en riktig pangbrud- hook, line & anchor style  . Diva sa ifrån ett par gånger när han blev lite för närgången men allt som allt umgicks de 3 nyfunna kompisarna i över 1 timme  . 

 

Diva & den - namnlöse- Tibetanska mastiffen. 


 

Diva, Berner Sennen Charlie & mastiffen. 

 

På Limhamnsfältet. 

 

I vattnet på Ribban. 

 

På väg mot sin matte. 

Hemmaversionerna av blomsterarrangemangen i blomsteraffären.   


Idag jobbade jag kortdag, dvs. 7.30-13.00, och blev hämtad på jobb av pappa och åkte hem till Hasselgatan för att hämtade upp Diva för vidare befodran till Revinge  . Vi parkerade vid färisten men planen att gå bort till Prästa och i höjd med kolonilotterna rullade konstapel Palm förbi- för säkerhetsskull belade jag Diva med flexikoppel  . Diva fick springa på några spontana budisar mellan mig och pappa (som hon inte träffat så mycket) och förutom att hon hade stenkoll på var hennes boll befann sig verkade hon inte ha några betänkligheter över detta. Hela vägen bort till Prästa gick vi dock inte för vi verkar ha kommit mitt i ko-beståndets kvällsmat och hamnade i lämmeltåget till matsalen  . Som de stadsbor vi är kände vi inte för att samsas om vägen utan vek av tillbaka mot färisten. Diva var inte särskilt intresserad av korna och när vi anträffade nästa hord fick hon gå lös därifrån. Nu har vi landat hemma och har som sagt en fredagkväll och två lediga dagar att se fram emot.  Bara en sådan sak är värd en djup suck, en klunk vin & något sånär ambitiösa middagsplaner. Jag klagar verkligen inte    



-



Av Petra - 1 april 2013 18:35

Då var påsken snart till ända och för mig har det varit en arbetshelg. Helt okej för min del och i fredags var jag ledig när onsdagsgruppen hade mark i Vomb by inför träningshelgen. Dock kände jag redan i onsdags (då jag skulle varit ledig men jobbade) att jag gärna ville ta min lediga dag som den kom och därför rullade jag ut mot Vomb först vid 10.30-tiden Trampade ut ett standard spår till Diva på - uppskattningsvis- 6-700 meter med 5 apporter och ett slut och medan spåret låg till sig blev det lite snack kring lägerelden. Snön dalade så sakta och när jag blev kall om fingrarna kom jag på att jag hade så kallade värmepads i väskan (de man knäcker och så fylls kudden av flytande NaCl). Spåret låg en bit iväg så Diva fick springa lös bort, när vi närmade oss kopplade jag spårlinan i halsbandet och när vi gick in på stigen kopplade jag om linan till spårselen. Diva tog själv upp spåret och sedan bar det iväg med stabilt tryck i linan. Diva har haft en tendens att bli alldeles för noggrann och jag var så nöjd och glöd över att hon stampade på ordentligt. Mellan 2:a och 3:e pinnen fick vi sällskap av ett promenixande par och det värmde rätt gott i mattehjärtat när Diva snabbt kontrollerade paret och sedan fortsatte spåra. Jag hade planerat en paus efter 4:e apporten men efter 3:e såg jag att hon var riktigt trött,innan jag stoppade henne fick vi ett tyvärr ett tapp. Det hör inte till vanligheterna men Diva kämpade på fint och kom till slut fram till 4:e apporten. Efter vederbörligt och innerligt jubel fick hon en vilopaus som inte uppskattades särskilt. Nåväl, efter vilan var det bättre tryck i linan och vi kom snabbt fram till både sista apporten och slutet. Efter lång tids spårträda var jag mycket nöjd med spåret och framförallt med trycket i linan som vi verkar ha vilat oss till. Efter lite lägermys hoppade vi över uppletandet och gick på tur, min underbara hund & jag. På vägen tränade vi ett spontant upplet a'la Eva, Diva får sitta kvar, jag går ut och lägger bollen och när jag anslutit skickar jag Diva. En av Divas absoluta favoritlekar där hon både får springa, hitta & bära. På hemvägen hämtade vi upp mormor för lite påskfirande, till Diva & Khans stora förtjusning. 




-


Igår ringde väckarklockan 04.30 för att jag skulle hinna gå upp, ställa fram klockan 1 timme och rasta Diva innan jag åkte till jobb. När jag kom hem tog jag ut Diva & Khan i det soliga vädret. På kvällen gick jag och mamma för att hämta bilen och efter att ha skjutsat ut henne till Lomma såg jag slutet på "Brottet" på tv innan lockkoman infann sig. Idag stod ännu ett morgonpass på schemat och vädret var lika underbart. 

       

-


Sist men inte minst har jag ändå firat lite påsk genom att knappa hem några favoriter från AgnesAmelias påskrea. Doftljus från Voluspa, hudvård från L:a Bruket (ekologiska produkter från Varberg!) & några av städprodukterna från Maison Belle är klara favoriter. Mer om detta när produkterna åter dimper ner i brevlådan!


Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Tidigare år

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards