Petra & D-Diva

Direktlänk till inlägg 21 april 2013

Att återhämta sig lite

Av Petra - 21 april 2013 20:17

I tisdags var jag ledig efter helgarbetet och hade bokat tid hos Qina för att ÄNTLIGEN fräscha till frisyren. På tok för långt och med en högst ofräsch utväxt. Eftersom jag passade på att skjutsa mamma till ett möte i Burlöv anlände vi alldeles för tidigt. Qina har haft sin salong i Blentarp och med tanke på nattregnet kändes det så där smart att låta salongshunden Diva springa av sig på Revinge, istället inväntade vi min avtalade tid genom att gå en runda i ett närliggande skogsparti. Perfekt start på morgon, nu har dock salongen flyttat till Rydsgård som betjänas av Ystadsbanan så vid nästa klipptid får vi kolla in nya betesmarker. Diva skötte sig med bravur som salongshund och jag blev riktigt nöjd med vårfrisyren- särskilt luggen som brukar vara svår på riktigt att få till snyggt (virvlar och sånt). 


 


 


 




Den gågna helgen fanns det så mycket jag borde passat på att ta tag i- kemi, tvätt, djupsanering av lägenheten, lämna in cykeln på verkstad. Men som sagt den sista tiden har jag känt mig mer ner än upp och det är fler än en spricka i fasaden som uppstått till följd av mental brandbekämpning. Hög tid för stresshantering och livskvalite med andra ord. Så, i fredags tog jag bussen hem från Lomma och möttes av mamma och Diva. Jag var bjuden på middag i Kävlinge så mamma hade varit och hämtat bilen hos Sabina och rastat av Diva för att jag skulle kunna duscha i lugn och ro. Hämta upp Freddie i Lund och Frida i nya huset i Kävlinge innan vi parkerade hos Erika. Vi blev bjudna på tacos *mums* och till efterrätt hade Freddie fixat en supergod äppelkaka. Vid 23.30 kände jag mig dock klubbad och därmed nödsagad att rulla hemåt för att inte somna bakom ratten. Blev erbjuden sängplats i Kävlinge och med facit i hand hade jag faktiskt kunnat sova över eftersom Diva var hemma med mamma och jag inte skulle upp och jobba. Men ja, eftersom det inte var planerat kände jag att jag ville hem till min hund. En urtrevlig kväll som alltid när vi träffas och i fredags diskuterade vi hur olika våra personligheter & liv utvecklats fast  vi från början var rätt lika både i sätt och i våra framtidsplaner efter IB. Jag tycker det är en fantastiskt styrka att vi fortfarande är lika goda vänner fast vi valt väldigt olika vägar och blivit mer olika genom åren. 


-


Igår sken solen och istället för att köra till Karup träffades vi på klubben för lite lydnadsträning. Vi tog en hund i taget och min plan handlade om att slappna av inför publik, som dagen till ära bestod av rätt många onsdagsgruppare på en och samma gång  . Under linförigheten kommenderade Cina och jag varierade mellan att gå efter kommenderingen och som jag kände att Diva behövde för att hänga med. Vi diskuterade- återigen- balansen mellan glädje och krav och jag känner att jag någonstans börjar hitta i vilka lägen jag ska ge och när jag ska "ta". Det var lite svajjigt vissa stunder men på det stora hela tyckte jag att det gick bra när vi väl kom igång och jag gick som vanligt - i mina försök att underlätta blir det gärna otydligt för Diva som är en hund som VERKLIGEN behöver att jag är tydlig med vad jag vill och förväntar mig . Benzon- Leif bjöd på godfika och medan vi andra tränat hade Nina & Gosia ett städryck, däribland golven inne i stugan- återigen tusen tack för det   . Jag har under en tid haft ont i magen för hela situationen och det kändes skönt att lägga korten på bordet och säga ärligt hur jag kände även om det bara var inför vänner. Ibland är man mer sårbar än annars men det är skönt när vänder. Eftersom Sabina skulle på fest följde Khan med mig och Diva hem. När vi kom hem hade mamma lagat mat, röjt i lägenheten och påbörjat tvätttiden. Medan mamma vilade inför nattpasset tog jag de sista vändorna ner till tvättstugan och när hon kört till jobb intog vi soffan och jag tände lite ljus & lyssnade på Lars Winnerbäck & Melissa Horn (nostalgivarning). I vanliga fall HATAR jag doftljus- på riktigt & med kraft, men Voluspas ljus doftar naturligt och lagom mycket utan minsta migränvarning. I vardagsrummet har jag en doft som heter Saijo Persimmon och som doftar Japansk Persimmon (vad nu det är) med inslag av persika och röda bär. Hur gott som helst och precis så vardagslyxigt som jag vill ha just nu! 


-


Imorse åkte jag ner till klubben när mamma kom från jobb för att städa det sista såsom hallen & toaletterna och ta mej tusan om det inte var tjafs idag också  . Stärkt av gårdagen fann jag mig dock och kunde svara upp utan att vara oartig eller otrevlig. Skjutsade hem Mamma som följt med ner för att hjälpa till med städningen och hämtade sedan upp Sabina för att åka tillbaka till klubben och en ny session lydnadsträning. Istället för att gå och ladda hur länge som helst tog jag ut Diva som 2:a hund- tjuren vid hornet och allt det där. Linförigheten blev betydligt bättre idag, redan från början. Sådär riktigt bra som det brukar bli när det bara är hon & jag  . Testade av läggande under gång, eftersom Diva är så snabb i övrigt hade jag verkligen tyckt det var fräckt om hon kunde boinka ner även i momenten och det tar sig. Sedan tog vi tag i framförgående, fick tips om att lägga 4 godishögar och sedan gå mot dem och kommendera "före" med inkallning efter varje, det blev jättebra första rundan men högarna hamnade för långt ifrån varandra och utan märkbar vind fick Diva lägga alldeles för mycket ork på att leta upp godiset. Inför andra rundan fick jag några extra köttbullar av Gosia och se de köttbullarna var tydligen betydligt godare än mina köttbullar eftersom Diva först tänkte komma på inkallningen innan hon bestämde sig för att det nog var värt ovettet för att ta en andra omgång. För att undvika samma hutlösa tjyvande   vid nästa försök avhämtade jag henne för säkerhetsskull. Efter att ha kört två vändor ( a 4 godishögar i varje) var Diva rätt slut i kolan och fick vila i bilen några timmar. Runt 15-snåret fick hon komma ut igen för att springa budis till Lotta och det föll sig så att vi ställde upp i höjd där hennes godishögar legat några timmar tidigare om än längre inåt planen. På första skicket sköt Diva således rakt åt höger och började leta (jag vet, jag kan- VAD sa du?) men fann sig snabbt när Lotta tjoade. Vi körde ett skick till innan Lotta bytade till boll och det verkade passa Diva bättre. Det är det länge sedan vi tränade budföring och ordet har aldrig hunnit bli befäst så vi kom fram till att det nog är bäst att köra på leksak ett tag innan hon förstått vad "marsch" betyder. Hon kom i alla fall in fint i fotposition hos både mig och Lotta och tjuvade inte. 


-


Sammanfattningsvis känner jag mig nöjd med helgen och oväntat peppad att se en ny vecka an. 



 
 
Nina

Nina

22 april 2013 07:04

Att säga hur det känns och vad man tycker är en underskattad metod för att få till en förändring. Ta ingen skit innebär (för mig) att man tar sig rätten att bestämt men vänligt säga ifrån när det räcker och oftast får det den effekten att folk faktiskt hör vad man säger :). Lite som med hundarna - tydlighet, gränser och detta utan utbrott! BRA där Petra! Härligt att lydnadsträningen gick bra trots publiken :). //Bamsekramar

http://www.palmstrand.se

Petra

22 april 2013 21:52

Just avsaknaden av vänlighet, omtanke och normalt hyfs har varit lite för påtaglig ett tag och av anledningar som inte har med SBK Malmö att göra rann bägaren över helt enkelt. Nåja, att stå upp för sig själv och sätta gränser är ju en färskvara. Jag bättrar mig:)

Hursomhelst, i lördags kändes det lite svajigt med publik men i söndags gick det verkligen jättebra att ha folk som tittade :) //Bamsekramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 28 november 2013 08:30

Det var verkligen inte igår det blev något skrivet här på bloggen. Närmare bestämt över 1,5 månad sedan och det är ju inte så lätt att sammanfatta precis.    -   På hundfronten har jag i alla fall kommit mig för med att anmäla till en appeltä...

Av Petra - 12 september 2013 21:10

De flesta dagar är bra dagar, eller åtminstone okej dagar, men någon gång ibland dyker en riktigt dålig dag upp. En sådan där dag som rimligen borde varit över i samma stund som man vaknade och som verkligen inte går till historien. En sådan dag hade...

Av Petra - 2 september 2013 08:49

Idag vaknade jag till en riktig blåsig höstdag och även om jag gillar sommardagar i all deras härlighet finns det inget som går upp mot en riktig höstdag för att få fart på livet. Tvärtemot sommarens latare dagar är det liksom nu under hösten som jag...

Av Petra - 23 juli 2013 20:53

Helgen som gick var jag ledig och i lördags var vädret helt fantastiskt. Mormor ringde för att gratulera mamma på födelsedagen men eftersom mamma skulle nanna efter nattpass bestämde vi oss för att åka ut till Torups slottpark med hundarna. Kollade m...

Av Petra - 13 juli 2013 21:19


   Nu är det härliga sommarkvällar för hela slanten. Sitter i ute i korta shorts och t-shirt på balkongen med en bok och tända ljus. Då är det sommarkvällar, de där kvällarna när jag inte känner för att gå in men till slut måste. Ofta för att komma i...

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards