Petra & D-Diva

Alla inlägg under januari 2012

Av Petra - 30 januari 2012 09:03

Ännu en helg har förlupit och för egen del har jag spenderat den på jobb. Liite tradigt är det allt att det finns mest pass lediga på helgerna eftersom det innebär att vi aldrig kommer oss ut i skogen får att spåra. Visst kan jag åka iväg annars också men det ärliksom  inte riktigt samma sak att sitta mol allena ute i skogen, också är det mer praktiskt att ha hjälp till hands eftersom bruksvärlden är ny för både mig och D-Divan. Men men, det är ju baksidan med att vara timanställd, fördelen är ju att det finns möjlighet att tacka nej.


-


I fredags åkte jag ner tidigt till klubben för uppfräschning. När städningen var avklarad tog jag ut Diva en kort stund för att träna lite på vad "kom" egentligen betyder. Det är ju ett litet dumt kommando - egentligen - eftersom jag säger kom i tid och otid och menar en mängd olika saker. Nu har jag tänkt till lite på vad jag vill med kommandot och så får vi träna så att det betyder en sak only. När vi rullade från klubben hämtade vi upp Sabina och Khan för att handla mat till både två- och fyrbenta. Handlade Proplan till vovvi innan vi gick en långrunda på Bulltofta. ATT det ska vara så svårt för hundägare att begripa att det är ett rekreationsområde med koppeltvång, inte en rastplats. Nu hade ju ingen märkt det om manhar koll på hunden och kallar in/kopplar vid möte MEN det är ju sällan så det går till. Till slut tröttnade vi allesammans och röt till att det vore bra om de följde stadgarna så vi kan få fortsätta vistas på Bulltofta. Efter rundan lämnade vi Sabina på jobb och körde inom Willys för att shoppa lite nödvändigheter. Dagens stora begivenhet var att jag kom iväg på ett BODYPump pass och det var rätt gott att komma iväg och röra på alla musklerna i ensamhet. När jag kom hem igen var pälsarna något sugna på sin kvällsservice, själv var jag nöjd med att värma en portion chili efter duschen. På kvällen körde jag mamma till jobb och passade på att gå en runda med pälsarna i Lomma innan vi körde in till SUS för att skjutsa hem Sabina & Khan.


-


I lördags hade jag skrivit upp mig på dubbelpass, dvs 7-21.05 *pust*, och det var ju ett tag sedan jag jobbade morgonpass. Diva fick en runda på väg till bilen och vänta kvar där tills mamma kom och körde hem. På jobb var vi två som jobbade delat så istället för att ta rast 2 gånger 30 minuter, slog vi ihop våra raster så att var och en fick en timmes paus. Tack vare detta hann jag bortom gymmet och gick 3.5km på löpband samt cyklade 3.3km.Även om det tog emot lite var jag tacksam att jag gick så kroppen fick sträckt ut sig lite, för senare -precis innan jag skulle gå av mitt pass- hände en grej och jag kom inte ifrån i tid. Övertid efter ett 14-timmarspass är ju sådär och risken för att skada sig är stor när man är trött i både huvud och kropp. Efter att- något försenad- ha svängt inom SUS och hämtat upp Sabina var det skönt att landa hemma till förberedd kvällsmat. Innan mamma körde hemifrån förberedde hon varma mackor och ställde i ugnen, bara att värma när jag kom inom dörren *thank you*. Efter sista nattkissen - Diva blev nämligen akut nödig efter en timme hemma- stupade jag direkt i säng och sov som en gnu tills Mamma väckarklocka ringde klockan 05.00


-


Eftersom Diva och jag jobbat på med sitt/ligg i alla möjliga situationer har jag varit lite sugen på att testa hur väl vi lyckas i en "riktig" situation. Eftersom jag började 07.00 igår och mamma skulle komma inom och hämta Diva när hon gått av sitt pass, tänkte jag att en timme kunde vara lagom att följa med mig på jobb. I värsta fall - om det hade blivit lite väl mycket high life- hade Diva kunnat vänta på mamma i bilen. Som det nu var fick hon följa med in på avdelningen och hångla upp nattaren (hans val, Diva skötte sig faktiskt). När jag gick tillsyner fick Diva sitta ute i korridoren och hos de boende som skulle ha mediciner och hjälp med att stiga upp fick hon följa med in i "lägenheterna" och ligga på anvisad plats. Ett par handsfree påminnelser (hade handskar på så jag kunde inte ta i henne) och sedan fattade hon galoppen. Det var ju hemskt vad redigt de hoppade ur sängen och följde med till frukostbordet när de hade fyrbent eskort. När mamma kom efter en dryg timme kände jag mig väldigt nöjd och stolt över Divas första riktiga insats på jobb. Tidigare har hon så att säga fått följa med in och hälsa på men inte någon längre stund när jag varit i tjänst. På kvällen hände inget speciellt, tog mig samman och gick en längre runda med D-Diva och tränade lite skall och buga. Efter EM-finalen meckade jag varma mackor till middag och sedan fanns inte ork kvar till något så vi intog soffan och kraschade rätt tidigt. Något pass på gymmet kunde jag inte förmå mig till, helt slut i huvudet och träningsvärk i låren. Ryslig tur att Diva gick hur ordentligt somhelst på vår runda, snabbt ta spjärn med stumma ben är inte direkt toppen.


-


Idag får vi se vad som sker, behöver köra och handla det som glömdes i fredags, en långrunda och lite hundaktivering står också på tapeten och sen får vi se hur jag aktiverar mig själv. De pass jag kunnat tänka mig har bara 5 drop-in biljetter kvar (först till kvarn) och jag vet inte om jag gitter åka ner till Värnhem och hoppas på det bästa. Alternativet är att ta en runda på maskinerna på gymmet hemmavid, får se.


-


Stegräknare har haft semester men någon stillsam helg har det inte direkt varit :)

Av Petra - 26 januari 2012 16:02

Vintern kom alltså till Malmö till slut och med den minusgraderna  . På vår parkering härnere står en bil vars - intet ont anande förare- parkerade i en vattenpöl och nu är däcket fastfruset eftersom pölen frusit  . Exakt sådana tillfälle som vi - i Liverpool- kallade för "This would be hilarious if it wasn't happening to me" - moments. Det fanns många sådana under de 3 åren. Mitt nya mantra när jag ställer bilen är "inte dra i handbromsen, inte dra i handbromsen".


-


Den här veckan har det inte - som jag ursprungligen planerat - blivit någon organiserad träning. Halvkass i halsen är no-go på gymmet   . I vanliga fall är jag sådär bra på att lyssna på kroppen och har stampat iväg till gymmet med både huvudvärk och hosta bland annat MEN just halsont är jag faktiskt lite försiktig med eftersom jag känner till ett par förnekare som drabbats av hjärtmuskelinflammation och varit rehabare länge, länge   . Igår var jag i alla fall helt friskförklarad och efter en långis till Pildammarna med pälsarna satte jag och Mamma igång med att göra ett storkok Chili con carne. Kidneybönorna hann inte riktigt bli klara innan det var dags att ta på sig halva garderoben och rulla ner mot klubben för Onsdagstårt-party men det var ju desto godare att ha en varm skål chili att se fram emot efter några timmar ute i kylan. Nere på klubben fick Diva komma ut och öva på att göra just ingeting förutom att sitta- Cina kom förbi och hälsade och efter en påminnelse blev Diva sittandes, Anna kom och sa "hej" och Elvis körde inkallning - lovely .  För tillfället är det back to basics med mycket "hörsamhet" eftersom det råder fläckvis minnesförlust på den fronten *trägen*. Efter att ha stått lutad mot en stolpe när Yaxxon skulle skälla på mini-figge, blev det en fika till inne i klubbstugan innan vi rullade hemåt. Även idag tog vi en förmiddagstur ner till klubben för att träna lite med Magnus & Cobra och eftersom det var seriöst igårkväll var det lite mer löst och ledigt idag. Bland annat fick Diva öva på skall - som hon kan väldigt bra men inte på kommando- mot Magnus och hon fattade verkligen ingenting när hon fick jubel och karamell för att skälla när hon i vanliga fall blir åthutad . Så fick hon springa budis till Magnus son Alvin - vilken hon inledningsvis avbröt för att springa bort till Lias och hans kanelbulle   . Nu tyckte ju Lias att det var roligt att Diva var lika busig som han men ändå- gör om gör rätt. Träningen avslutades med ett buspass runt appelplanen. Efter detta intensiva dygn är Diva rätt mör och sover som en klubbad i soffan. Istället för bussträning får det bli bilen in till Lund och middag hos Frida.


-


För övrigt har vi övat på att buga- är man en Diva så måste man ju kunna konsten att buga åt publiken när den jublar  

Av Petra - 23 januari 2012 10:33

Så kom snön då, men som tur är lade den sig ju inte riktigt  . I fredags var vi iväg tidigt, jag skulle städa av nere på klubben och lite träning var inbokad med Magnus & Cobra. Diva hade ett himla sjå att koncentrera sig när Khan & Cobra lekte men med lina på för att förhindra ev. vinst blev det rätt bra till slut. Dvs tills jag efter lyckad träning tog av linan för att gå tillbaka mot bilen och Diva fick nys på en hund som stod och skällde i Hammars Park  . Hur det nu än var struntade hon fullständigt i såväl "stanna" som "kom" och till slut var det inte mycket att be för annat än att springa efter och få tag på hundskrället  .   Back to basic med inkallning är härmed uppsatt på agendan.


-


I lördags var det meningen att jag skulle ner på klubben för lite träning innan jobb, MEN att landa nere på klubben runt kl 11.00 när jag började jobba 14.00 kändes en aning överambitiöst och stressigt så jag och Diva blev hemma och övade på fot och apport i hallen istället. Lagom till att jag skulle ta bussen till jobb hade det börjat snöa ordentligt så det var rätt skönt förvisso att låta busschauffören stå för rattningen.


-

Numera är det ungefär ett år sedan jag var på gymmet, mot slutet var det mycket forskning och rapportskrivning och sista delen av terminen pluggade jag på annan ort, närmare bestämt befann jag mig i Sverige. Med liten valp och oregelbundet jobbschema fanns det liksom varken tid eller pengar till medlemskap i gym, så under sommaren och hösten har det blivit hundpromenader- av variende längd och fart - för hela slanten. Men så igår nämnde mamma att Fitness öppnar ny filial nere på Katrinelund och därför har rabatterat pris på 300 medlemskap. Det kändes som att Operation Skärpning behövde en nytändning med kraft så jag hoppade på erbjudandet och ska nu börja med organiserad träning av de egna mucklerna' igen   . Fördelen är att jag bla. kan träna när jag har rast på jobb, springa iväg snabbt hemmavid eller träna nere på Värnhem när jag hälsar på mormor *goody goody*. Gymskorna måste dock ha blivit kvar i Liverpool vid flytten för jag kan icke för mitt liv hitta dem *obra*. Nåväl, mamma och jag tog en sväng inom mobilia så jag fick köpt reebok skor på stadiums rea och sedan fikade vi hos Sabina. Tanken var att vi skulle gå en långrunda men vädret var så tradigt snöblandat att vi verkligen inte kände för att köra iväg   . När Diva kraschade i soffan och inte nämnvärt brydde sig om att jag skruvade upp spotlights och hyllor   eller att mamma klättrade för att skruva upp en lampa, kändes det lite som att hon hellre vilade än gick långis   . När vårt hemmafix var klart meckade mamma köttfärslimpa och sedan intog vi locket för att kolla på Wallander 'Läckan'.


-


Eftersom jag så ambitiöst bestämde mig igår för att idag ta tag i livet igen, vaknade jag med ett rivjärn i halsen och får seriöst överväga om det är en god ide att boka ett träningspass till ikväll  . Klart är i alla fall att jag ska till biblioteket och lämna böcker, ner och hämta ut/aktivera träningskortet på Värnhems filialen och passa på att gå en långis med pälsarna på Bulltofta. Hur mycket som blir gjort sen beror ju lite på hur halsen utvecklar sig  

Av Petra - 19 januari 2012 16:31

Igår såg jag till att posta paketet med mattebok och grafräknare till Johanna i Norge. Så tog jag och Divan en sväng hem till mormor också eftersom jag skulle ladda på pengar på hennes mobiltelefon, de måste nämligen fyllas på åtminstone en gång per år för att förbli aktiva, och göra en kanalsökning för att få tv8 och kanal 9 på plats igen. Mormors undulat Putte har sin bur i köket och för sinnerons skull fick Diva förbli kopplad inledningsvis. Hon var lite intresserad av lukten men accepterade att hon inte fick gå nära buren och lade sig snart ner. När fikan var framdukad bytade hon dock plats pch lade sig vid mormors fötter istället- Divan Diva vet vad som lönar sig mest hon. När jag hade ordnat det tekniska körde vi till Lidl så mormor fick handlat tyngre grejer och jag passade på att handla deras goda pommes samt ett paket tyska och ett paket polska korvar med rejäl kötthalt.


-


På kvällen sen var det tänkt att vi skulle ha lite sedvanligt onsdagsparty och jag rullade ner lite tidigare för att hinna rasta av Diva innan träningen. När jag klev ur bilen började det dock ösa ner så det blev en snabbis innan Leif och jag båda duckade in i stugan. Väl där visade det sig att en hund sprungit bort nere vid brofästet och efter en gemensam sökinsats både på plats ute i mörkret och även i etern visade det sig att hon förolyckats. En fruktansvärd tragedi och lusten att peta i moment gick ur oss alla. Innan jag åter rullade hemåt var vi dock några stycken som tog ut våra hundar för att de åtminstone skulle få rasa ur sig lite. Elvis, Ajaxx, D-Diva, Yla, Diva Demon & Benzon sprang omkring efter bollarna Irene kastade och det är ju fantastiskt vad snabb hon är mitt lilla spöke. Imponerad också över att hon orkar hänga med så bra. Däremot stod det ju rätt klart att hon sprang bara för fartens skull, Yla och Diva Demon letade efter bollarna medan D-Diva inte fattade ett barr. Är lite sugen faktiskt på att testa sök med Diva uppe på lägret eftersom vi till vardags grejar med spår, har inte bestämt mig helt för om vi ska testa på eller om vi först ska lära oss spår och sedan testa annat när hon är lite äldre. 


-


Efter morgonrundan imorse plingade det i telefonen med en inbjudan från Kattis & Elvis att gå en runda vid Järavallen innan Simon skulle hämtas på dagis. Kollade runt lite i transportlogistiken men det gick lämplig buss för mamma till jobb så vi kunde ta bilen. Hämtade upp Sabina & Khan och strax efter 12.00 parkerade vi på Järavallen. Jag lyckades inte få på mig stegräknaren imorse och kom heller inte ihåg att starta Sportstracker i telefonen men slingan var på 7.5km Elvis, Khan & Diva kommer bra överens och säger ifrån när det blir för mycket. Passade på att öva lite smått på att Diva ska lyssna även när hon är mitt uppe i något jätteroligt, perfekt att kunna få hjälp av att både Khan & Elvis blir passiva när jag jobbar på att få in Diva. På väg hem vräkte regnet ner och när vi närmade oss Malmö var det snöblandat. Skönt att ha en välrastad päls i soffan och ägna sig åt lite jobb- och kurssök istället.


-


Ikväll kommer Frida hit på middag också ska jag ta en runda till i alla fall med Diva och förhoppningsvis lägga in lite träning. 

Av Petra - 16 januari 2012 09:27

I fredags var jag ledig och för en gång skull regnade det inte  . När mamma kom från nattjobbet stod Diva och jag redo med kaffetermos i hand och hoppade in i bilen för färd mot klubben  . Den veckovisa uppfräschningen gick smidigt förutom borden som var särdeles räliga med någon grå, geggig sörja *örk*  .    När solen gått upp riktigt och städningen var avklarad gick Diva och jag ett varv runt appelplanen och övade helt spontant på "NEJ" för att avbryta tjuvrusning efter måsj**rna och "kom" (lösare kommando än hit som jag vill ha i träningssammanhang) när hon var lite väl långt ifrån och turnerade. Nöjd med det fyllde jag på frächt vatten i dunken innan vi rullade hemåt igen och hämtade upp Khan på vägen. Landade en stund på soffan innan jag körde in till Lund för att handla en kursbok till Jojo på Andrahandsbokhandeln- halva priset jämfört med ordinarie handeln *goody*. Solen sken och jag var ändå ute med bilen så istället för att köra motorvägen hem körde jag via Lomma och tog ut pälsarna en runda på stranden. Dagen till ära fick busfröna gå rundan var för sig, Khan fick - för säkerhets skull- busa med löplina på. Diva fick springa lös på sin tur och det gick alldeles utmärkt ända fram till slutet. Bakom oss kom ett par gående och helt hux flux efter en lång stund fick Diva för sig att amen nu måste jag väl få lov att hälsa och satte iväg   . Jag fick fart under fötterna - så fort det nu går i sand OCH utan att springa- och vrålade STANNA!! med eftertryck   . Diva stannade men viftade förväntansfullt på svansen, de inbjudande paret var snälla nog att stanna dem också till jag kom fram och tog tag i spöket, kopplade upp och bad om ursäkt. Väl hemma somnade pälsarna gott och dagsljuset var slut.


-


I lördags lös solen faktiskt också men jag kände bara att jag inte orkade köra ut till Vomb och stressträna för att hinna tillbaka in till Malmö och lämna pälsarna innan jobb 14.00 Istället fick Khan och Diva vars en långrunda i Malmö med vårkänsla innan jag rullade iväg mot jobb. Kvällen på jobb blev en minst sagt intressant upplevelse och när jag landade hemma - via Coop- var Diva nyrastad och middagen nästan på bordet.


   


-


Åkte en tur till bokskogen igår för att röra lite på dö-köttet men se det var fler som hade samma ide. Det var förresten misstänkt redan innan så vi körde förbi Torup och parkerade borta på Parkvägen istället. På väg tillbaka mot bilen mötte vi en familj med en ung Lassie hund -typ - så våra hundar fick besked på att de skulle gå i sidan snyggt och prydligt. Jag gick först med Diva och hör hur mamman och pappan säger till en ung tös att hon får hålla i, själva står de kvar på stigen. När jag passerat med Diva hör jag hur tjejen skricker till och vänder mig om och får se hur hunden glatt kommer springande mot Diva med tjejen släpandes efter sig på marken. Föräldrarna däremot stod kvar UTAN att ingripa och till slut var tjejen tvungen att släppa kopplet. Pappan tog tag i hunden först när mamma röt att de fick se till att hålla in sin hund. Värst av allt var att tjejen fick bannor för att hon inte hållt i ordentligt OCH lillebrorn skrattade åt henne   . Jag var så upprörd å tjejens vägnar över hur de kränkte henne, hunden fick ingen hjälp med hur man beter sig vid möten och tjejen gjorde så gott hon kunde. NU kände jag att det inte var läge att stanna kvar och göra en grej av det för våra hundar men på väg därifrån ventilerade vi vår åsikt om föräldrarnas idiotiska omdöme, både vad gällde hundhållning och gentemot sina barn, medvetet högt. Hade nu inte Khan varit så snäll hade han mycket väl kunnat bli vansinning när deras hund for mot Diva & mig, med deras dotter mitt emellan- HÅL i huvet'


 


-


Steg igår: 14 659

Steg i lördags: 18 022

Steg i fredags: 15 776

Steg i torsdags: 12 895

Steg i onsdags: 14 319

Steg i tisdags: 15 103



Av Petra - 12 januari 2012 16:08

Ibland blir det inte som man planerat. Vaknade med en öm rygg så motivationen att leta fram borr och målarfärg kändes rätt liten. Gick morronrundan med Diva och var evigt tacksam för att hon - numerna- går hur fint som helst i koppel. När vi kom hem satte jag på kaffe och serverade frulle till både Diva och mig innan mamma kom innanför dörren från jobb. Varken Diva eller jag var särskilt pigga så jag landade på soffan en bra stund innan jag steg upp för att ordna lite lunch och gå ut på en runda. Vi var ute i gott och väl en timme i regnet, men med fleece och Arrak hoodtröja under regnjackan led jag ingen nöd och det var rätt mysigt ändå att gå runt i stan. Liite retligt var det dock att det klarnade upp så fort vi kom inomhus igen. Resten av eftermiddagen har jag ägnat mig åt ärende där jag behövde datorn och medan jag suttit i fåtöljen tog Divan Diva plats på sängen.


 


Nu känns det dock lite friskare i ryggen så något nyttigt på hemmafronten ska det säkert hinnas med idag också, bättre sent än aldrig liksom.

Av Petra - 11 januari 2012 22:31

Så ja. Det nya året har tagit ordentlig fart och fortsätter - som alltid- där det gamla tog slut. För stunden sitter jag uppkrupen i soffan i mina sköna pyjamasbyxor. Jobbade ett konstigt pass idag 11.30-20.20 men vi körde hemifrån lite tidigare och gick en runda med Khan & Diva innan det var dags för mig att stämpla in. När jag klev genom dörren här hemma visade det sig att Diva varit med Sabina på klubben och var därmed färdigservad - hon har lagt sig på sängen redan - mamma hade städat lägenheten och rekat middagar i frysen innan hon åkte till jobb. Som Nina skrev- ibland är det extra mysigt att komma hem.


-


I fredags var vi med på byggsök. Första gången för D-Diva och dagen till ära fick vi en fantastiskt fin dag, vindstilla och solsken. Jag är nöjd med Divas insats, alla busar hittades även om jag från mitt gömställe i trailern hörde de roade rösterna när Diva - tillfälligt - tjusades av vattenpölarna och högsta sandkullen. Inomhus var det aningen svårare att få koll på var lukterna kom ifrån och när det väl var dags att leta upp Lotta var det en rätt trött tjej som med stöttning tog sig fram till gömman. Åkte hemåt lite tidigare eftersom vi skulle hämta upp Khan på vägen. Sabina hade långrastat innan hon gick till jobb så det var två nöjda pälsar som intog soffan.


-


I lördags körde vi mamma till jobb och hemma igen hade jag planerat en slö förmiddag. Fick ryta till ett par gånger för att påminna om noll-toleransen för gatulopp men till slut slog sig pälsarna till ro och jag fick läst min bok. Kom lite tidigare när vi skulle hämta mamma på jobb för att gå en tur med pälsarna i Lomma. Jag går fortfarande inte med båda två hemmavid, korsningen Amiral/Nobel exempelvis med två unga hundar som riskerar att glömma bort att man inte busar i koppel är mer än jag tyar ta tag i. Däremot går jag med båda samtidigt på mindre trafikerade platser, som i Lomma. På väg ut stannade jag på Ica och köpte middagsmat och passade då på att shoppa upp mig på frolic. Därför föll det sig att vi fick sällis på vår runda och pälsarna fick öva sig på att vara terapihundar.


-


I söndags var vi ute på Revinge för lite spårövningar. Det första spåret lade sig själv, utan apporter eller dropp. Det fick ligga i ungefär 1,5 timme innan vi gav oss iväg och vid det laget hade där blivit en liten sidovind. Diva fäste aldrig riktigt i spåret och ägnade sig åt att söka upp koblajor, studera konstiga stubbar och pinnar samt dylika oseriösa förehavande. Jag testade att släppa på henne längre fram där jag visste att spåret gick men poletten trillade inte ner så efter att ha kollat med Cina & Vicky som gick bakom satte jag på henne precis innan slutet. Med facit i hand skulle jag säkert ha droppat lite i starten så Diva fått en chans att fästa men men...Istället trampade Cina ett koblaj-fritt spår och passade på att lägga dit två apporter. Diva fäste mycket bättre i detta spår- när hon väl sett sig mätt på Frasse dvs som samtidigt körde saklet. Första apporten var jag grymt nyfiken på hur hon skulle agera, sin vana trogen satsade Diva på att det säkert är bäst att ta den i munnen och matte jublade. Vinkeln tog Diva fint för att sedan stanna upp och titta på Yohnsson som var på väg tillbaka från sitt spår. Cina föreslog att ta något steg i spårriktningen och då kom Diva på varför hon befann sig på ett fält på Revinge och tuffade på till nästa apport. När jag glatt tjoade till kom Diva in med apporten och för det besväret fick hon sin brandslang en sekund. För att - som sagt - undvika kospillningen låg slutet rätt snart efter andra apporten. Diva aspirerar ju på titeln skata - de verkar älskade liksom - så hon avslutade sin upphämtning med att ignorera matte och springa fram till Shottis halvöppna bur av alla ställen. Det var bara att få fart på benen och ta bort henne därifrån utan ceremoni. Innan vi rullade hemåt fick Diva springa en runda med Elvis & Benzon och Khan fick en egen promenad ihop med Elvis som sällis. Hemma i Malmö igen var klockan runt 15.00 och det var dags att få lite vila innan nattpass. 


-


I måndags morse fick jag skjuts hem av mamma och pälsarna som fått sin morronrunda. Jag bidrog med frulleservis innan jag kröp ner under täcket. Pälsarna fick en runda till av mamma innan hon åkte till jobb så jag kunde sova tills jag vaknade. Vaknade till vid 14-snåret och var seg som kola. Sabina hämtade upp Khan vid 15 men klockan var närmare 16.30 innan jag samlat kraft att gå ut på kvällsvarvet, väl hemma var all ork slut och jag somnade på soffan runt 22.00 Igår hade mamma ett lunchmöte i Helsingborg så jag passade på att gå en runda med Khan och Diva på Sofiero. Hemma i Malmö igen behövde vi storhandla så vi ringde mormor för att ge förvarning att hon skulle få fikabesök. Väl där visade det sig att mormors brandvarnare slutat fungera, efter en snabbkoll konstaterade vi att det behövdes en ny brandvarnare och det är ju inte direkt något att skjuta upp så vi kasade iväg till Ikea. Klockan var närmare 20.00 när den nya brandvarnaren var installerad och vi körde hemåt så det var med nöd och näppe mamma och Diva lämnade på Hasselgatan innan jag & Khan rullade mot Sus för att hämta upp Sabina.


-


Imorgon har jag en gedigen att- göra lista som gärna hade fått betas av, också ska jag ha nachotallrik till middag. För första av tre gånger totalt 2012 :).


Av Petra - 5 januari 2012 12:27

God fortsättning på ett nytt år allesammans! Vi åkte hem från Knopparp i måndags och efter att ha packat upp, fyllt tvättkorgen (mest med hundhanddukar), gått hundrunda och meckat middag kände jag mig rätt färdig för dagen och landade soffan en stund för att sedan snabbt förpassa mig till sängen sanslöst tidigt  .Hela helgen var jag helt uppslukad av att ha så mycket plats, både inomhus och utomhus och det var jätteskönt att låta hundarna springa omkring fritt, upptäcka världen och härja en när lusten föll på. Skåneexpressen går ju en gång i halvtimmen mellan södervärn och Linderöd så jag ska verkligen försöka ta mig i kragen och hälsa på lite oftare. Nästa gång kanske det blir läge för en liten ridtur också, vem vet.

Knopparp i bakgrunden med Atte på väg upp till sin mojja, Khan & Diva är alldeles uppslukade av landet.


 

Alla 3 pälsar på fältet närmst huset, till vänster skymtar en av hagarna och vägen som leder genom skogen bort till Susanne med familjs gård.



   

Man blir hungrig som en varg efter att ha busat ute en hel dag!

-


I tisdags var Diva lagom taggad på morronrundan (minnesbilder av fält förmodligen) men när kopplet förblev på fick hon tid att känna efter i musklerna  och insåg att hon var rätt vingabröten i alla fall  . Det blev en kortare tur bara innan vi vände hemåt för frukost och degande. Det kändes inte som någon poäng att ta med Diva med till jobb så vid lunchtid fick Diva gå in i sovrummet och nussa vidare medan jag sprang till bussen och ett kvällspass. På kvällen hämtade mamma upp mig och så körde vi till Åkarp för att ta med Bagherra hem. Han var sådär nöjd med det och hade säkert blivit hjärtligt bortskämd ett litet tag till 


-


Igår jobbade jag åter kvällspass och efter lite förmiddagsträning med matte hade Diva fått sova en stund med mamma som skulle gå på nattpass. Det hade gått finfint fram tills de steg upp och Diva hittade kartongerna som ska bäras ner till återvinningen  


-


Idag var vi uppe tidigt för att hämta hem mamma från jobb och sedan köra vidare mot klubben för den veckovisa uppfräschningen. När vi var färdiga där var det rena mögvädret med regn och blåst så alla tankar på en liten expressträning försvann . Istället körde vi till Konditori Amarant på Köpenhamnsvägen och köpte riktiga bullar, när vi ändå var där gick vi in till veterinären och blev rekommenderade Zyklene till Bagherra som är mer än en aning uppjagad sedan hans matte flyttat  . Det är tydligen likvärdigt D.a.p till hundar men ett mjölkprotein som ska vara lugnade och kan ges till både katter och hundar. Fingers crossed så hjälper det Bagherra att få lite ro i själen   . Med bullarna och mjölkkapslarna i väskan rullade vi vidare för fm fika hemma hos Sabina & Khan. Herre jisses vad det blåste där. På väg mot porten fick jag en sån vindpust i ryggen att jag fick springa med för att inte åka omkull  . Diva tyckte det var lite spännande att bli blåst på hon och såg det hela som en lek  . När vi hade käkat bullar och druckit kaffe tog mamma & Sabina itu med att klippa ner julgranen medan jag agerade medlare mellan busfrö 1 och 2  . Grejen har ju liksom alltid varit att de är något för fräcka och livade ihop s.a.s men efter Knopparp och röj hela dagen lång har det blivit lite mer balans och lagom på skojandet- japp.  Inte för att Khan är någon ålder direkt men lite vuxen börjar han bli...tills i Divas sällskap då. Hundarna låg i vardagsrummet och vips försvann Khan ut i hallen och återkom med mammas sko i munnen. Han var så söt och tyckte han varit så fiffig som hämtade den - får vi förmoda- åt Diva 

 



Med tanke på väderstatusen får det bli lockmys och inneaktivering ett tag nu, så får jag se senare om vi tar oss en genomkörare *maybe, maybe not*. Jag är ledig nu några dar så då kan ju vädret vänligen ta sig samman  .

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards