Petra & D-Diva

Alla inlägg under mars 2013

Av Petra - 27 mars 2013 21:17

Jo minsann, helgen som gick var arbetsbefriad och det var alldeles fantastiskt skönt. I lördags fick Diva stanna hemma med mamma medan jag tog tåget till Kävlinge för att gå husesyn i finaste Frida & Torkels hus. Diva var förvisso mer än välkommen men med tanke på att det pågick ett uppfräschningsprojekt med bräder, spik & sågar i omlopp får Diva vänta med att avlägga visit. Hursom, jag fick hustur & fika innan jag gick några hundra meter bort till Erika, en annan kompis, för lite mer kaffe och för att vara behjälplig i bröllopspysslet. Erika är en fena på pyssel och bestämde sig därför för att göra sina egna bröllopsinbjudningar. Jag tillskrev mig den minst pilliga & pyssliga uppgiften och efter en stunds kreativt arbete tog jag tåget tillbaka till Malmö. Tyvärr kom jag inte hela vägen hem- någon frekventerade spåret mellan Hjärup och Åkarp vilket resulterade i en polisinsats, 45 minuters försening och inställd vidare färd  . Istället för att vara hemma strax efter 16.00 var jag hemma 17.15 och fick skynda mig för allt vad tygen höll för att rasta av Diva och komma i ordning för onsdagsgruppens uppstartsmöte ute hos Lotta  . Egentligen hade vi tänkt köra själva men eftersom Kattis & David körde ner från Häljarp hämtade de upp mig 17.45 En trevlig kväll och nya mål för 2013 blev satta  . Det är bara att konstatera att 2012 var året där livet gjorde sig påminnt för hela onsdagsgruppen. JAG kom inte ens ihåg att jag hade haft ett mål för 2012 - Lydnad I- men målet för 2013 är att bli uppflyttade ur appellen och framför allt att känna på det här med hundtävlan som hobby. 


-


I söndags tog vi det lugnt under förmiddagen för att rulla ner mot klubben runt lunchtid. Vädret var inte riktigt så skönt som det såg ut inifrån men vi var ändå några stycken som samlades. Inledningsvis gick träningen hur bra som helst men när vi flyttade närmare "publiken" för kommendering urartade det hela  . Jag platsade Diva för att prata med Cina men innan jag hann ta ett andetag var Diva borta & hejjade på en okänd hund. Förvisso kom hon tillbaka och åkte åter dit hon blivit tillsagd att ligga men efter det var stämningen oss emellan minst sagt pressad och momenten blev därefter  . Inte en träning att skriva ner i dagboken precis. I alla fall, på kvällen åkte jag ut till Kävlinge för lite housewarming hos Frida och det blev en riktigt mysig kväll. 

 


-


I måndags åkte vi ner tidigt för att städa på klubben och efter söndagens bismak tog jag ut Diva för att hitta känslan nere på appelplanen så att säga  . Det gick rätt bra, några kontroverser om snöätande men annars en bättre dag på jobbet. Khan fick också komma ut en runda och fick träna på att vara lugn som en filbunke- inte helt lätt på en appellplan. Kvällen spenderade jag på jobb & när jag kom hem hade mamma gjort en våffla  . Igår jobbade jag ett morgonpass och på väg hem funderade jag på det här med att jag inte riktigt får till rätt stämning i skarpt läge. Jag har ju för hundan tävlat i både jujutsu, volleyboll & divisionsfotboll. Oftast så går jag ju till samma gräsplätt/park som jag vet lämpar sig för träning men jag tror att det blir bättre och jag tränar på alla möjliga platser (där kreti & pleti passerar). På vår lilla kisserunda längs Lantmannagatan finns en fotbollsplan som jag & Diva går förbi dagligen men faktiskt aldrig korsat, än mindre tränat på. Sagt och gjort så kopplade jag loss Diva och tränade på stadga (sitt/ligg kvar), inkallning, linförighet/fritt följ & läggande under gång. För skojs skull fick hon två upplet av belöningsbollen. 



-


Idag skulle ha varit en ledig dag men efter morronturen blev jag uppringd av en av mina chefer som hade akut personalbrist och behövde hjälp så fort som möjligt. Eftersom onsdagspartyt väntade ikväll kändes det okej att hoppa in i bilen och köra ut till jobb. När jag kom hem tog jag först ut Khan en runda innan Diva fick rasta av sig. Passade på att öva lite sitt/ligg kvar på fotbollsplanen innan vi gick hem. Efter en kort paus på sofflocket lastade jag in hundarna i bilen och körde hem till Sabina. Gick en liten runda med Khan innan jag satte upp honom i lägenheten och körde ner till klubben. Efter inledande fika fick Diva komma ut, eftersom det pågick valpkurser med inkallning på schemat började jag med lite kontaktövning. När Nina anslöt stramades linförigheten upp innan vi gick vidare till läggande under gång. Diva kan kasta sig ner rysligt fort men i momenten blir det oftast lite tveksamt. Det blev förvisso bättre när jag var mer noga med att inte själv stanna till vid kommenderingen men ändå rätt segt. Diva fick även prova på hopp över hinder, hopp kan hon sedan tidigare men inte just över hinder. Nina la ut frolic som riktning och Diva fick en akut hungerattack och letade frenetiskt efter fler på marken. Med bollen som dragningskraft fick hon sitta innan återhoppet. Diva hoppar gärna och bra över det mesta så det blir bra. När vi var färdiga laborerade Nina lite med läggande under gång, det är vore ju liksom tusan om en så snabb hund skulle ha sega moment, och Diva blev väldigt hörsam när Nina viskade och gick omkring lite mystiskt. Det tål att ta fasta på. 

 

-


Imorgon ska jag & Diva ta en lång joggintur innan jag åker iväg på ett kvällspass och på fredag ska jag faktiskt vara ledig. Då väntar en tur till skogen och ett besök av mormor. Resten av påsken spenderas på jobb. 


-


Mina tankar går till en av mina allra bästa vänner i England som idag förlorade sin pappa. Ibland blir livets vederbödor oviktiga. För några år sedan förlorade Amy sin mamma i bröstcancer, idag förlorade också hennes pappa kampen. Efter en lång tids njursjukdom orkade kroppen inte bekämpa en envis infektion. xxx

Av Petra - 23 mars 2013 09:51

Idag är det bannemig lördag på riktigt och efter att ha spenderat de senaste helgerna på jobb känns det minsann helt fantastiskt att starta dagen i soffan med en kopp kaffe och ingen tid att passa. Också skiner soler!


-


Planen för dagen är lite lullig fortfarande, antingen hoppar jag på tåget till kävlinge och inspekterar fina Fridas nya hus eller så blir det en runda ner till klubben för lite hundaktivitet. Kanske dags att ta ett beslut...Ikväll blir det i alla fall onsdagsgruppträff hos Lotta- uppstart inför det nya året, sätta lite mål  och komma i ambitiös stämning rent hundmässigt. Imorgon är minsann också ledig så det finns gott om tid till socialt samkväm, hundträning och kemipluggande. En helt vanligt helg, det var inte igår. 






Av Petra - 19 mars 2013 22:14

Hela förra veckan försvann i ett virrvarv. Kom hem efter jobb på söndagen och tänkte pausa en liten stund på locket innan jag tog ut Diva på långtur med lite träning. Det som faktiskt hände var att jag slocknade och vaknade strax innan 18-tiden med illamående och feber  . Hasade ut på en kisserunda runt de närliggande husen innan jag tog mig upp i lägenheten, bytade om till pyjamas och kraschade i soffan.  Undantaget rastrundor blev jag kvar där hela måndagen    . Runt lunchtid tisdag kände jag mig hyfsat så jag lastade in hundarna och körde iväg för att handla foder till Diva. När jag ändå var iväg stannade jag till på Bulltofta och gick en runda med Khan. När jag sedan tagit ut Diva ringde Sabina - som glömt sina nycklar - och meddelade att hon hade fått sluta tidigare. Det var bara att stoppa in Diva i bilen igen och köra hemåt. Däremot tog vi en runda ut så att de 2 fick springa av sig. Diva var dock lite efter-löpet seg men de verkade njuta ändå. 

       

-


I onsdags var jag på jobb 7.00 för ett morgonpass och hade tänkt åka hem för att plugga lite kemi och ladda inför onsdagsparty. Istället blev jag kvar på jobb till 20.00 och kastade mig istället hem för att  råplugga kemi. Ställde klockan på 05.30 på torsdagsmorgonen och fortsatte pluggandet med en rivstart innan jag åkte iväg tidigare till jobb för utbildning innan kvällspasset. När jag väl kom hem på kvällen kraschade jag helt ovaggad i soffan. Steg upp tidigt på fredagen för att lägga sista handen vid labbrapporten & inlämningsuppgifterna, mailade in och tog ut Diva för att hon skulle få sträcka ordentligt på benen innan jag åkte till jobb.

 

Kan inte du komma och leka med oss istället? 




Lördagen försvann även den på jobb (7.30-21.00) men i söndags var jag på kurs i Häckeberga kl 10.00 - där jag bland annat tränade ett får vid namn Jackson- innan jag skyndade mig allt vad tygen höll till jobb. 48,5 timmar på avdelning, 4 kapitel kemi, 1 labbrapport, 10 inlämningsuppgifter och en hundkurs- det skrattar man inte bort. 


-


Igår var jag något fransig i kanterna efter förra veckan och kunde bara inte med att fullfölja planen att åka ner tidigt för att städa på klubben. I didn't pall it :( Eftersom det blåste halv storm parkerade jag mig i soffan efter morgonrundan och lyckades till och med dåsa till en stund. Vid 14.30 åkte jag och hämtade Khan, plockade upp mamma på triangeln och så rullade vi ner mot klubben för att städa. Egentligen hade jag bara tänkt låta Diva springa av sig på planen men det blev lite spontan träning minsann- inkallning, fritt följ & läggande under gång- som verkligen blev riktigt avslappnat och fint. Khan fick komma ut en runda han också men då hade vinden verkligen friskat i och det var hur oskönt som helst att traska omkring på planen  . För mig alltså, Khan var såklart helt oberörd. 


-


Idag jobbade jag morgon och när jag kom hem visade det sig att Sabina - som varit med mormor på ögonoperation- blivit klar tidigare än planerat. Istället för att vända i dörren och bege mig ut på rastrundor kunde jag sätta mig på soffan och mysa en stund. Lyx på riktigt! Däremot lastade jag in hundarna i bilen och hämtade mamma i Arlöv för v.b till arken zoo & Ikea. Väl hemma drog jag på mig full polarmundering och beredde mig på hundheat 1 av 2. Mamma tog dock ett djupt andetag så istället för 2 långrundor gick vi en gemensam vilket Khan - i synnerhet - tyckte var hur fräckt som helst. 

 

Khan firar att någon kom hem   . 


-


Imorgon väntar ett morgonpass och planen är att åka ner till klubben och låta Diva få lite substans i livet. Förvisso är jag egentligen schemalagd även nu till helgen & påskhelgen men när jag (som egentligen är timvikarie än så länge) fick se schemat stegade jag faktiskt ut till chefen och konstaterade att 7 helger på raken ICKE var aktuellt och att en av dem skulle strykas. Således går jag av 13.00 på torsdag och är ledig fredag-söndag. Måtte nu vädret bädda för lite hundaktiviteter! 


Av Petra - 4 mars 2013 21:46

Helgen som gått har varit rätt ospännande om jag säger så- jobba, hem, rasta hund, lockhänga. Visserligen helt okej för min del (missad skogsträning oräknat) men inte riktigt bloggmaterial. I alla fall, igår fick jag Diva inklusive packning levererad till Södervärn när jag kom med bussen från jobb. I packningen fanns en smörgås till mig samt boll & karameller till Diva. Medan mamma gick till Triangeln för att shoppa lite, gick jag & Diva på tur i Pildammsparken. När jag ätit min smörgås och vi lullat omkring lite i godan ro fick jag lite träningsinspiration. På "Tallriken" sk. övade vi på hörsamhet & linförighet en stund med fotbollsspelande barnfamiljer & olydiga hundar som störning, det hela gick förvånansvärt bra.

 

-


Idag jobbade mamma hemifrån så när jag kom från jobb kunde jag slänga mig på soffan och mysa lite med Diva & Khan. Efter tidig middagsfix lastade jag in Diva i bilen och åkte ner till klubben för BL-träning. Med tanke på att Diva är i höglöp var jag tveksam till om hon skulle vara i fas för träning men väl framme på Sibbarp hade jag bestämt mig för att i så fall jobba oss igenom det. Först ut var Leif & Fajta, följt av Sanne & Benzon och som sammanfattning är det förvånansvärt att gå ordentligt MED hund. Efter Benzon plockade jag ut Diva, RASTADE av henne och gick ner mot planen. Hon kändes relativt fräsch men var inte alls med mig när jag väl kommenderat fot. Grejjade lite med att pocka & locka innan hon fick en ordentlig uppsträckning. Fick tips om min vänsterhand som verkade irritera Diva & sammantaget var jag mycket nöjd med linförigheten. Efter linförigheten övade vi på läggande under gång, Diva segar ju gärna ner häcken och Nina - som anslutit efter TKmöte hade lite tips på detta. Nu har jag landat hemma & det är rätt skönt att ligga på locket och slötitta på The Proposal som går på Kanal 9. Diva har råsomnat bredvid i soffan efter att - inledningvis- ha förväntat sig inomhusaktivitet. Jo tjena. 


-


Imorgon väntar ett nytt morgonpass och planen för kvällen sträcker sig inte längre än en tur med den svarta diamanten (som Nina skrev). 

Av Petra - 1 mars 2013 16:44

"Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo"   Då finns det inte många ställen som slår Malmö   .Efter den vanliga morronrundan runt Lantmannagatan och några koppar kaffe åkte vi ner till klubben för veckostädningen, när vi ändå var därnere tog mamma ut Khan för lite (in)aktivitet medan jag tog ut Diva för att grejja vidare med LF och läggande under gång. Laborerade- enligt läxanvisning- med tonläge och resultatet var bra om än något tveksamt. När jag sedan kom på att jag skulle gå lite långsammare för att ge Diva en chans att hinna reagera gick det betydligt bättre  . Innan vi avslutade träningen testade jag & Diva stegen, när jag pekade stampade Diva över utan betänkligheter   . Däremot hoppar hon upp vilket inte är helt optimalt MEN går ner   . Testade att låta henne klättra på stora stegen för att hon skulle vara tvungen att gå men det gjorde ingen större skillnad. Alltså får stegen vänta tills expertisen är på plats. På hemvägen shoppade vi upp oss på förnödenheter på Lidl och sen var jag verkligen hungrigast i världen och kunde inte komma hem fort nog  . Efter lunchen var vädret så soligt att jag verkligen inte kunde vara kvar inomhus, lastade in Diva i bilen (Khan fick stanna hemma och vänta på sin matte) och styrde mot Revinge. 

 


 


 



 


 


 

-


Igår hämtade jag upp mormor för att följa med henne till ett pre-operativt besök på ögonkliniken. Mormor har väntat på att bli kallad sedan läkaren konstaterade starr i september   , förmodligen dröjer operationstid ytterligare 2 månader (minst) men mormor verkade i alla fall nöjd med besöket. Efter fika på Hasselgatan skjutsade jag hem mormor och passade på att vädra pälsarna på Bulltofta. Diva fick öva på linförighet & läggande gång och Khan fick visa lite allehanda trix för sina karameller. Sedan åkte jag & Frida till Nörrebro, Köpenhamn. Det öppna huset avslöjande inga omvälvande nyheter precis men däremot kändes det lite motiverande att åka dit och kolla läget. 


-


Resten av kvällen lär bli lugn på Hasselgatan, lägenhetssaneringen ska avslutas och till middag blir det schnitzel innan soffan hägrar  .


Antal steg idag (so far): 14 740

Igår: 26 157

I onsdags: ca 10 000


Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards