Petra & D-Diva

Alla inlägg under januari 2013

Av Petra - 31 januari 2013 19:15

Som sagt, igår var det onsdagsparty och vädret till trots kände jag att det var helt tvunget att åka ner och få lite ögon på träningen. Promenadträning i all ära med det är lite svårt att se sig själv utifrån så att säga. Eftersom det var ett tag sedan vi äntrade appellplanen tog jag ut Diva för att påminna henne om matte, fickan, saken innan jag bad Gosia om lite kommendering i fritt följ. Det var en ypperlig plan om man bortser från att mina skor inte hade riktigt lika bra fäste i leran som jag trodde- smack på lallan när jag skulle prata med Nina   . Gosia tyckte att jag 1)Gick på tok för fort och tvingade Diva att slarva 2) Gav för mycket bekräftelse via ögonkontakt vilket resulterar i att Diva trycks bak/in, så vi jobbade på att jag skulle gå i lugn takt och titta dit jag tänkte gå. För att hjälpa Diva fick hon på sig kopplet som jag skulle hålla rätt kort för att Diva s.a.s skulle känna när hon gled för långt iväg. Diva koncentrerade sig satan i gatan och gick verkligen jättefint, förutom i halterna där hon gärna glider ur position för att få ögonkontakt så halterna får vi öva på. Det var roligt att Diva koncentrerade sig bra med Gosia fast jag stod precis bredvid, perfekt att kunna se hur Diva jobbar från åskådarperspektiv, och my god vad hon viftar på svansen när hon går   . När vi var klara var planen öde så Diva fick sin boll och fick rasa av sig en stund   . 


-


Idag har jag sökt ett jobb på ett hunddagis- tumhållning på det- också har jag fått VG på kursen i Organisations-&Arbetspsykologi och kan börja läsa Matte och Fysik på Komvux   . Not so fun men ack så nödvändigt. När ansökan var färdig lastade jag in hundarna i bilen och hämtade upp mamma på Jägersro för vidare befodran till Eslöv där mamma skulle jobba. Eftersom vi ändå var ute och snurrade körde jag till TEBA för att handla ben och bollar innan vi stannade till på Frostavallen för en rasterunda. Diva var först ut och fick springa lös hela rundan, förutom när vi mötte en skröplig gammal dam och när vi gick förbi ett boningshus. Khan fick komma ut i snöre han och vi gick samma runda som vi gjorde när han var 9 veckor och mamma hade en föreläsning på Frostavallen. Lite nostalgi-promenix även om inte Khan visste om det. 


 


 

Av Petra - 28 januari 2013 17:46

Jomen- det var ett tag sedan jag lyckades samla mig och skriva ett blogg-inlägg. Tror till och med att det här är årets förstå   . Summa summarum av 2013s inledande veckor är i alla fall att jag jobbar som timvikarie igen, på gott och ont, och att jag lämnat in både uppsats och hemtenta för kursen i organisationspsykologi. Med det är min arbetsinsats till ända och jag håller tummarna för en sympatisk rättning   .


-


Fel i leverans, julhelg och en bilolycka har resulterat i ombokningar men i torsdags var det ÄNTLIGEN dags för klipptid/makeover hos fina Qina. Diva var inbjuden som salongshund så på vägen dit stannade vi till på Revinge så att Diva fick röja en stund i snön. Diva skötte sig med bravur men makeovern tog en stund så runt lunch pausade vi och gick iväg på en bensträckare/kisserunda. Rätt vad det var kom 2 collies och 1chihuaha oss till mötes. TACK OCH LOV är ju Diva social med alla, hon kan bli frustrerad om jag är avigt inställt/spänner kopplet men det är ju inte konstigt. I alla fall, det visade sig att både ytterdörr och hundgård stod öppna och vi hittade ingen husägare på eniro men som tur är visste Qina en tjej som var uppvuxen i byn och ringde henne. Det kunde ju ligga en tant med hjärtbesvär eller något inne i huset eller något. Med hjälp av Diva följde hundarna glatt med tillbaka in i huset och när Qina kompis fått tag på ägarens dotter stängde vi ytterdörren, satte en blomkruka framför och gick tillbaka till salongen.


-


I fredags vaknade jag förkyld och av alla de planerade hundaktiviteterna i helgen blev det just ingenting. Kurerade mig i soffan hela fredagen men det hjälpte icke så jag fortsatte hela lördagen och början av söndagen tills det var dags att åka till jobb. Det gick faktiskt helt okej att jobba om man bortser från andnöden/stånkandet när jag var tvungen att böja huvudet det allra minsta nedåt. När jag kom hem hade mamma rastat Diva och fixat pizza och sedan somnade jag helt ovaggad i soffan redan vid 21.00 Imorse vaknade jag dock med lite bättre utsikter, så efter en expresshämtning av Khan masade jag mig bort till Uddeholms-gräsmattan med Diva och dammade av lite lydnadsträning. Diva visste direkt vad klockan var slagen och satsade järnet efter flera dagar i träda. Vi var ute i cirka en timme innan vi gick hem och för att vila i sisådär 4 timmar innan vi traskade tillbaka och tog ett träningspass till. Diva verkar rätt nöjd med att ha fått aktivera sig lite även om det märks att den mentala konditionen har dalat lite. 


-


Övrigt som hänt är att jag hittat ett foder som Diva äter utan att pjoska- frukost, kvällsmat & nattmat. Hon har ju ätit ProPlan & Kingsmoor men alltid hoppat över en himla massa måltider trots "tough love" och i omgångar har hon varit mager som en skrika. Jag fick lite av Khans Royal Canin Energy foder när han kastrerades och det åt hon med god aptit a la låg utanför garderobsdörren och tiggde. Jag tänkte att det var övergående (stöldgods liksom) men Diva åt på tills maten var slut så jag köpte en ny säck av samma mat, på Djursjukhuset eftersom de har smakgaranti, och det verkar som att det funkar. Just nu står hon på fodret för hundar i extrema klimat/väldigt aktiva, foderrådgivaren rekommenderade en sådan säck eftersom Diva var lite väl i underkant sedan är tanken att gå ner på fodret för aktiva hundar i tempererat klimat. Jag har ju varit väldigt nöjd med både Proplan och Kingsmoor men det är ändå skönt att hitta ett foder som Diva verkligen äter. 



Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards