Petra & D-Diva

Alla inlägg under juni 2013

Av Petra - 29 juni 2013 21:37

Jominsann, nu har jag landat hemma efter ett kvällskift på jobb och det är minsann semester. Åtminstone i 1 vecka framöver och då ska jag & Diva åka upp till Tiveden utanför Karlsborg, rå om varandra och bli grillade i det här med hundträningens göra och inte göra. Semestern invigs därför med tvättid imorgonbitti så vi har fräscha kläder och dylikt med oss upp på lägret. Innan jobb passade jag på att gå en runda med Diva och hade tur som en tok, lagom till att jag var på väg till bilen kom både regnet och bonden med fåren. 


     

-

Så, nu är det semester ett litet tag och det firar jag genom att ägna morgondagen åt att fixa inför lägret på måndag. Packa, shoppa det sista, tvätta, ja allt sånt. 


Av Petra - 26 juni 2013 12:26

I måndags inleddea sista arbetsveckan före lägret med ett kvällspass så jag passade på att åka upp till Landskrona när mamma skulle jobba. Diva & jag åt medhavd matsäck inne på Kastellet innan vi tog en promenad längs havet till Nyhamn Marina där Venbåtarna går. Solen värmde gott och vi hade en riktigt mysigt stund. Väl hemma hann jag inte mycket mer än lämpa av ryggsäcken innan det var dags att åka till jobb.

-

Igår hade jag en kort morgontur så efter jobb hämtade jag upp mormor fvb till citygross. Mormor ska nämligen fixa lever till hundarna att ha på lägret. Jag passade på att köpa lite lådor och efter fika hos mormor röjde jag upp lite i bilen för att det ska fortare att semesterstäda. Väl hemma lastade jag in Diva i bilen & hämtade ett paket på posten innan Sabina & jag åkte mot Fårhagen för att rasta tillsammans med Jonas S. Vädret var inte helt somrigt så Converse var inte den bästa fotbeklädnaden. Sammanfattningsvis. Landade hemma vid 20.00, värmde lite rester till middag och pluggade kemi i soffan till Midsomer Murders.

-

Idag efter jobb är planen en rejäl genomkörare av kemi inför inlämningen på fredag. Ev väntar en tur till klubben, det återstår att se.

Av Petra - 23 juni 2013 18:25

Sedan sist har det hunnit vara midsommar :)! Midsommarafton skyndade jag mig hem från jobb för att göra mig representabel inför midsommarfirandet hos Qina i Rydsgård. Förtäringen var ordnad som knyte också stod värdparet för allt  runt omkring. När jag anlände, något försenat eftersom tåget blev stående i Sturup, inledde vi firandet med traditionsenlig midsommarlunch/middag. Efter maten gick några av killarna ut för att "laga" den ofullständiga poolen medan vi andra begav oss ut på landsbygden för att plocka blommor och grönt till midsommarstången. Det var lättare sagt än gjort, en endaste liten vallmoblomma hittade jag och den blåste sönder på väg tillbaka. Till slut plockade vi några blommor i trädgården och för att den skulle vara fin även efter midsommar nöjde vi oss med att göra 3 kransar som vi tjejer sedan delade på under kvällen. Det gick bra det också. Brännbollen gick av stapeln på den enda åkern som redan var skördad, vilket betydde att vi spelade i snedlutande uppförsbacke vilket satte både kondition och dagsform på prov. Bortsett från att det inte är så enkelt att springa med jesussandaler stod jag mig- jämförelsevis- utmärkt. Efter brännbollen spelade vi några omgångar kubb medan bastun och poolen värmdes upp. Jag som underlåtit att ta med badkläder efter rapport om trasig pool fick låna vad huset förmådde och midsommarbadade således i röda bikinitrosor & laxrosa bikinibh. Runt 23.30 kom vi på att vi glömt att dansa runt stången och begav oss ut för att uppfylla traditionen. Vid 00.30 blev de dags för oss tågbundna att bege oss ut i sommarnatten för att åka tillbaka mot Malmö. För mig som inte firat midsommar på flera år blev det en riktigt trevlig & lagom traditionsenlig kväll.

   

Diva fick, trots egen inbjudan, spendera dagen tillsammans med mamma och hade tagit tillfället i akt att leva ut alla sina hämningar. 



-


Igår tog jag lite sovmorgon till 08.15 innan vi traskade ut på morgonrunda med hundarna och fixade lyxfrukost med foccacia. Åkte och storhandlade för att fylla upp i förråden samt för att handla inför lägret. Passade även på att åka till Granngården och fixa myggnät och till Biltema för att shoppa solskydd till bilen. Väl hemma började vi förbereda lägermaten innan jag packade in hundarna i bilen och rullade ner mot klubben. Sabina som egentligen bestämt sig för att inte följa med ångrade sig i sista stund så istället för att jag lämnade av Khan hemma sprang Sabina upp och bytade om. Väl framme tog vi en liten fika innan vi började träna. Sabina & Khan tränade med den äran på att hitta lugnet och träna som vanligt. Jag & Diva tränade framförallt på att bli mer störningståliga. Första passet fick hon ligga kvar/plats och jag fick lite tips av Jonas Stål på korrigering/belöning som kändes bekvämt för mig och som Diva verkade köpa. Efter stabilitetsträningen fortsatte vi med linförighet där Jonas S gick väldigt nära mig & Diva när han kommenderade- kors och tvärs, följde efter, gick bredvid osv. Efter några få påminnelser koncentrerade sig Diva på kontakt med mig oberoende av hur nära Jonas S gick. Efter att övriga församlade tränat sina hundar tändes grillen och vi åt en fantastiskt god grillmiddag. Härligt spontant & opretentiöst- socialt umgänge när det är som bäst! Sabina & jag kände oss båda sugna på ett pass till- blodad tand och allt det där- så Khan fick komma ut och öva lite stabilitet. Diva & jag tog itu med en annan störningskälla- nämligen det här med impulsivitet lös/ avsaknad av inkallning vid störning. Diva blev platsad medan Sabina strosade tillbaka upp till parkeringen för att hämta Croy. Diva låg VÄLDIGT fint hela tiden utan påminnelse (även om det kliade i mig att påminna/berömma), när Sabina & Croy kom nära reste hon sig och lade sig igen vid muntlig korrigering. När Sabina & Croy kom på cirka 5 meter drog Diva MEN lyssnade på tillsägelsen hyfsat fort, la sig ner på kommando och låg sedan kvar  . Under hopp & lek tog det en bra stund innan hon intresserade sig för Croy men när hon väl gjorde det och jag kallade in var det den snyggaste grisniten vi någonsin åstadkommit och det var verkligen med äkta glädje & stolthet jag belönade Diva  . Vi gick vidare till att låta Diva & Croy leka och kallade in under lek och eftersom det fungerade föreslog Jonas att vi verkligen skulle ge oss på worst case scenario- kaninerna  . Själv såg jag inte den förändringen han såg hos Diva men jag sade i varje fall inte nej, hade inte panik (även om jag var djupt tveksam) och det gick över förväntan  . Trots att vi gick rakt på och nära kaninerna kom Diva på samtliga inkallningar (även efter att jag blev tillsagd att vänta tills hon faktiskt gett sig i väg  ). Alla gånger utom en och då bröt hon på "nej". Efter en paus i gräset där Diva och Croy fick röja utan att jag höll koll på Diva- avslutade vi med att gå rakt på kaninerna bakom agilitybanan (även om jag försökte styra om kursen lite diskret) och trots att vi gick nära inpå kaninerna behövde jag inte ens kalla in Diva. Hon följde med när vi fortsatte gå    . Förvisso tränade vi inga moment igår men jag tycker ändå att det är en av de bästa träningarna vi haft. Kan vi bygga upp störningståligheten & inkallning med ordentlig retning så känner jag att momenten kommer fort när vi kan jobba ostört. Pepp inför lägret med andra ord   .  

     


-


Idag tog vi det lugnt på förmiddagen och fixade klart med maten inför lägret innan jag hämtade upp Sabina och rullade ut mot Malmös grusterminal för lite grussök. Diva är ju rätt ovan vid sök och det märktes att hon även var lite ovan vid miljön men hon hittade alla sina tre figgar och fick avsluta med att gå i olika gallertrappor. Helt klart något vi får göra lite oftare och mer regelbundet. 


-


Imorgon väntar ett kvällspass på jobb & innan dess ska jag gärna ha hunnit med någon hundaktivitet och lite kemistudier. 

Av Petra - 5 juni 2013 21:57

I måndags hade jag - som bekant- begärt tidig avgång från arbetspasset. Mamma (som jobbat natt) hämtade mig kl 9.00 för vidare befodran till Köpenhamnsvägen. Vi hittade rätt omgående en parkeringsplats och hann med en promenad i Rönneholmsparken innan det var dags för mig att stappla in till kiropraktorn. Jag hade bokat tid på Torsokliniken & jag måste säga att jag blev väldigt nöjd. Jag är rätt kinkig med framförallt bemötandet och upplevde kiropraktorn som sjåsfri, proffsig och trevlig. Sen skadade det inte att min nacke blev succesivt bättre från den stund jag klev ur behandlingsrummet. Det märks fortfarande att musklerna & nerverna vant sig vid att hålla huvudet framåtlutat och i extrema rotationer tar det emot, annars är nacken i stort sett okej igen. Äntligen! Problemet visade sig vara ett gammalt besvär som jag känt till och ignorerat och nu betalade dyrt för, bokstavligt talat. Sedan flera år tillbaka har jag haft lätt för att få låsningar i svanken (tydligen har pappa samma besvär) men det är inget jag har fokuserat eller brytt mig om. Det som nu troligen hänt är att nacken fått ta stryck av felbelastningen som följt av att jag gått snett från svanken. Jag blev tipsad om att specifikt styrketräna vänster sida och kiropraktorn "knäckte" svanken & ryggen framförallt. Återbesök är planerat till måndag och då ska vi ge oss på nacken. Jag tyckte inte ens att det gjorde ont, kollegor hade berättat att det kunde göra ont när de knäckte till så jag hade verkligen inte förestllt mig en spabehandling precis, dock tyckte jag inte alls att det gjorde ont. Förvisso var det ju en minst sagt speciell känsla när det knäckte till och jag kände hur saker flyttade på sig. Jag tyckte verkligen inte att det gjorde ont, det var inte ens obehagligt- bara en speciell känsla liksom. Återstår att se om det går att få en endaste krona i friskvårdsbidrag...


-


När jag nu kände mig bättre passade jag igår på att åka hem till Qina och fixa till håret. Min extensions (fick igår reda på att det varit över 100!) behövde tas bort efter att ha suttit i över 5 månader. I vanliga fall tas de bort efter max 3 månader men mina satt tydligen så bra att Qina fick blåsor i handen halvvägs...Qina gjorde ett mycket bra jobb (som alltid) och trots att det känns lite ovant med så lite hår är jag mycket nöjd med frisyren. Nu ska det egna håret få vila några veckor innan sommaruppfräschningen. Diva fick följa med och förutom ett ynka försök att smita upp i huset/soffan (nyfikenheten tog överhand efter att Qina varit uppe i huset och hämtat kaffe till oss) så börjar hon bli en van salongshund och slår sig till ro rätt omgående. Igår somnade hon i ett hav av borttagna extensions innan Qina bokstavligt talat fick skjuta undan Diva till en plats som var mer ur vägen. Bekväm? 


-


Idag hade vi planerat att åka ned till klubben och träna lite lydnad men pga. en fönsterkris på Sabinas balkong blev avfärden något uppskjuten. När vi väl kom ner var min plan egentligen bara att Diva skulle få aktivera sig efter över en vecka i såväl fysisk- som mental träda. Inledningsvis fick Diva springa av sig en stund på planen innan vi tog tag i linförigheten där planen är täta/intensiva belöningar för att Diva ska tycka att det är riktigt riktigt roligt igen. Nu var tyvärr nacken inte alls lika rörlig som jag trott så bollbelöning med kamp gick helt bort. Plan B fick bli att sätta bollen i tröjan och peta ner den vid belöning. Diva verkade gilla belöningen och för mig var den genomförbar, framförallt. Vi grejade även lite med snabbare läggande under gång men eftersom jag började bli stel fick Sabina, Leif Anderberg och Pia Forsberg stå för själva tränandet. Jag tycker det är en fantastiskt tillgång att Diva kan engagera sig och koncentrera sig i träning med en - till och med - helt okänd person fast jag står precis bredvid och tittar. På väg hem från klubben lämnade vi Sabina på jobb och efter att ha dumpat hundarna i lägenhet var det även dags för mig att åka till gruvan. 


-


Imorgon väntar ett morgonpass och sedan är planen att rulla ut mot skogen för lite spår. Jag känner att jag är sugen på att ta tag i vår träning igen och då passar det bra att vara långledig fre-söndag. En rivstart så här strax innan lägret liksom :)



Av Petra - 2 juni 2013 22:05

Det var minsann ett tag sedan jag kom mig för att blogga. Knappast någon ide att försöka redogöra i detalj för allt som hänt sedan den....21 april   . En lite grov sammanfattning får det bli.


-


Diva har kommit in i trotsåldern bannemig och sammanfattningsvis kan jag ju säga att det verkligen varit skönt att ha befunnit sig utomlands för övriga hundars trots. Verkligen HUR frustrerande som helst när de "medvetet" tittar varsomhelst förutom på just den som sa ett enkelt kommando som sitt. Nåväl, skam den som ger sig - vi har gott tillbaka till basics och hoppas att Divas trots varar ungefär lika länge som mitt tonårsuppror. Det vill säga i runda slängar en vecka....av föräldrarna betald semester (sista) i Paris. Där jag istället för att hänga med på sevärdheter och käka superb fransk restaurangmat hängde på hotellrummet, fick pengar till McDonaldsmat och hade upplysningsplikt till portiern. Väl hemma igen hade upproprskänslorna runnit av mig...


-


Hursomhelst, förra helgen var jag ledig & eftersom Croys husse hade planer att åka uppåt landet fick Croy husera hos mig & Diva. Diva var överlycklig över sällskapet & jag tyckte - minst sagt- att det var som att ha en manlig kopia av Diva. På fredagen hämtade jag Croy hos Lotta efter jobb varefter vi åkte direkt hem till mormor för att ordna med hennes brandvarnare. Mormor hade stekt köttbullar & den stackars Croy lät sig ledas i fördärvet av Diva. Så nu vet han att vad Diva än påstår så är det INTE självservering, inte ens hos mormor. Lördagen var vi i Vomb & spårade, Cina la ett spår till Diva verkligen gick som på räls & Croy fick låna Frasses spårsele och ärvde spåret jag trampat åt Yalla. Mycket lärorikt för mig, som inte tidigare pysslat med spår, åt hänga med bakom en hund som är äldre & mer rutinerad än men som ändå jobbar väldigt likt Diva. En tydligare målbild helt enkelt. Söndagen regnade bort men vi tog oss ändå ut till skogen för att gå milen tillsammans med pappa & hans sambo. Väl hemma var soffan rätt skön.

   

-


Framåt veckan kände jag mig lite stel i nacken men tänkte inte desto mer på det. Stannade dock hemma från onsdagspartyt för att skriva en kemilabbrapport om något så spännande som masshalten ättika i vinäger. I torsdags vaknade jag, hur tidigt som helst, till härligt sommarväder och nackspärr. Framåt eftermiddagen skulle pappa lämna tillbaka min termos som jag glömt i hans ryggsäck under söndagens promenad och, i ett försök att mjuka upp nacken, tog vi en promenad i Malmö- åt en glass vid kanalen & drack äpelmust vid caféet i Slottsparken.


Till ingen nytta- grande nackspärr i fredags. Sammanfattningsvis var helgens arbetspass en pärs & det fanns ingen tid till kiropraktor förrän tidigast måndag. Ledig tid har mestadels spenderats i soffan uppallad av hela hushållets kuddbestånd samt en cocktail av ibuprofen+paracetamol för att kunna sova. Imorse fick mamma till och med hjälpa mig att duscha, för att inte tala om att kamma håret eller fräscha upp anletsdragen. Imorgon väntar som sagt en tid hos en kiropraktor och därmed har jag för första gången någonsin sjukanmält mig till ett arbetspass. Eller ja, jag måste åka in till jobb för att jobba 1,5 timme innan jag kan stämpla ut och åka till kiropraktikern. Men ett halvt arbetspass har jag sjukat mig i alla fall. 

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards