Petra & D-Diva

Direktlänk till inlägg 5 juni 2013

Att må lite bättre i nacken

Av Petra - 5 juni 2013 21:57

I måndags hade jag - som bekant- begärt tidig avgång från arbetspasset. Mamma (som jobbat natt) hämtade mig kl 9.00 för vidare befodran till Köpenhamnsvägen. Vi hittade rätt omgående en parkeringsplats och hann med en promenad i Rönneholmsparken innan det var dags för mig att stappla in till kiropraktorn. Jag hade bokat tid på Torsokliniken & jag måste säga att jag blev väldigt nöjd. Jag är rätt kinkig med framförallt bemötandet och upplevde kiropraktorn som sjåsfri, proffsig och trevlig. Sen skadade det inte att min nacke blev succesivt bättre från den stund jag klev ur behandlingsrummet. Det märks fortfarande att musklerna & nerverna vant sig vid att hålla huvudet framåtlutat och i extrema rotationer tar det emot, annars är nacken i stort sett okej igen. Äntligen! Problemet visade sig vara ett gammalt besvär som jag känt till och ignorerat och nu betalade dyrt för, bokstavligt talat. Sedan flera år tillbaka har jag haft lätt för att få låsningar i svanken (tydligen har pappa samma besvär) men det är inget jag har fokuserat eller brytt mig om. Det som nu troligen hänt är att nacken fått ta stryck av felbelastningen som följt av att jag gått snett från svanken. Jag blev tipsad om att specifikt styrketräna vänster sida och kiropraktorn "knäckte" svanken & ryggen framförallt. Återbesök är planerat till måndag och då ska vi ge oss på nacken. Jag tyckte inte ens att det gjorde ont, kollegor hade berättat att det kunde göra ont när de knäckte till så jag hade verkligen inte förestllt mig en spabehandling precis, dock tyckte jag inte alls att det gjorde ont. Förvisso var det ju en minst sagt speciell känsla när det knäckte till och jag kände hur saker flyttade på sig. Jag tyckte verkligen inte att det gjorde ont, det var inte ens obehagligt- bara en speciell känsla liksom. Återstår att se om det går att få en endaste krona i friskvårdsbidrag...


-


När jag nu kände mig bättre passade jag igår på att åka hem till Qina och fixa till håret. Min extensions (fick igår reda på att det varit över 100!) behövde tas bort efter att ha suttit i över 5 månader. I vanliga fall tas de bort efter max 3 månader men mina satt tydligen så bra att Qina fick blåsor i handen halvvägs...Qina gjorde ett mycket bra jobb (som alltid) och trots att det känns lite ovant med så lite hår är jag mycket nöjd med frisyren. Nu ska det egna håret få vila några veckor innan sommaruppfräschningen. Diva fick följa med och förutom ett ynka försök att smita upp i huset/soffan (nyfikenheten tog överhand efter att Qina varit uppe i huset och hämtat kaffe till oss) så börjar hon bli en van salongshund och slår sig till ro rätt omgående. Igår somnade hon i ett hav av borttagna extensions innan Qina bokstavligt talat fick skjuta undan Diva till en plats som var mer ur vägen. Bekväm? 


-


Idag hade vi planerat att åka ned till klubben och träna lite lydnad men pga. en fönsterkris på Sabinas balkong blev avfärden något uppskjuten. När vi väl kom ner var min plan egentligen bara att Diva skulle få aktivera sig efter över en vecka i såväl fysisk- som mental träda. Inledningsvis fick Diva springa av sig en stund på planen innan vi tog tag i linförigheten där planen är täta/intensiva belöningar för att Diva ska tycka att det är riktigt riktigt roligt igen. Nu var tyvärr nacken inte alls lika rörlig som jag trott så bollbelöning med kamp gick helt bort. Plan B fick bli att sätta bollen i tröjan och peta ner den vid belöning. Diva verkade gilla belöningen och för mig var den genomförbar, framförallt. Vi grejade även lite med snabbare läggande under gång men eftersom jag började bli stel fick Sabina, Leif Anderberg och Pia Forsberg stå för själva tränandet. Jag tycker det är en fantastiskt tillgång att Diva kan engagera sig och koncentrera sig i träning med en - till och med - helt okänd person fast jag står precis bredvid och tittar. På väg hem från klubben lämnade vi Sabina på jobb och efter att ha dumpat hundarna i lägenhet var det även dags för mig att åka till gruvan. 


-


Imorgon väntar ett morgonpass och sedan är planen att rulla ut mot skogen för lite spår. Jag känner att jag är sugen på att ta tag i vår träning igen och då passar det bra att vara långledig fre-söndag. En rivstart så här strax innan lägret liksom :)



 
 
Nina

Nina

9 juni 2013 22:55

Härligt att nacken börjar rätta till sig och idag kunde du ju t.o.m kampa med bollen! Härligt. Skönt att vara igång igen! //Kramar

http://www.palmstrand.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 28 november 2013 08:30

Det var verkligen inte igår det blev något skrivet här på bloggen. Närmare bestämt över 1,5 månad sedan och det är ju inte så lätt att sammanfatta precis.    -   På hundfronten har jag i alla fall kommit mig för med att anmäla till en appeltä...

Av Petra - 12 september 2013 21:10

De flesta dagar är bra dagar, eller åtminstone okej dagar, men någon gång ibland dyker en riktigt dålig dag upp. En sådan där dag som rimligen borde varit över i samma stund som man vaknade och som verkligen inte går till historien. En sådan dag hade...

Av Petra - 2 september 2013 08:49

Idag vaknade jag till en riktig blåsig höstdag och även om jag gillar sommardagar i all deras härlighet finns det inget som går upp mot en riktig höstdag för att få fart på livet. Tvärtemot sommarens latare dagar är det liksom nu under hösten som jag...

Av Petra - 23 juli 2013 20:53

Helgen som gick var jag ledig och i lördags var vädret helt fantastiskt. Mormor ringde för att gratulera mamma på födelsedagen men eftersom mamma skulle nanna efter nattpass bestämde vi oss för att åka ut till Torups slottpark med hundarna. Kollade m...

Av Petra - 13 juli 2013 21:19


   Nu är det härliga sommarkvällar för hela slanten. Sitter i ute i korta shorts och t-shirt på balkongen med en bok och tända ljus. Då är det sommarkvällar, de där kvällarna när jag inte känner för att gå in men till slut måste. Ofta för att komma i...

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards