Petra & D-Diva

Alla inlägg under juli 2013

Av Petra - 23 juli 2013 20:53

Helgen som gick var jag ledig och i lördags var vädret helt fantastiskt. Mormor ringde för att gratulera mamma på födelsedagen men eftersom mamma skulle nanna efter nattpass bestämde vi oss för att åka ut till Torups slottpark med hundarna. Kollade med Sabina och hon & Khan följde också med. Så medan solen strålade strosade vi omkring i Slottsparken och efter ungefär 1,5 timme var vi färdiga för lite kaffe. Tyvärr hade vi inte haft sinnesnärvaro att packa en fikakorg för intag på slänten i parken, tips till nästa gång. Diva låg plats med  den äran utanför cafeet medan jag gick in för att kolla menyn. Khan reste sig när Sabina lämnade men jag behövde bara påminna en gång så låg han. Medan vi fikade låg hundarna under bordet ( eller ja tekniskt sett låg Khan vid sidan av bordet i gassande sol tills han inte stod ut längre - pucko!). Mormor tyckte att det var en riktigt härlig tur och nu återstår bara att fundera ut hur i all världen vi ska övertala mormor att hon INTE kan gå ut med dem i centrala Malmö...Väl hemma hade Diva en intressant avkylningsstrategi:)

     

-


I söndags var det kokvarmt redan när vi steg upp men när bilen var åter i Malmö åkte jag & hundarna ändå ut i skogen för lite spårjobb ( med skuggig långrunda som plan B). I skogen var det något behagligare och jag trampade ut ett sk. svampplockarspår till Diva för att hon skulle utmanas. Medan spåret låg till sig traskade jag över till rapportens A-station och blev sittandes hos Irene. Istället för 35-45 min liggtid fick Divas ligga i ca 60 min. Men förutom ett rejält tapp i mitten (när jag trampade ut spåret gick jag i en skuggad sänka men när vi kom gassade solen rejält där) gick Diva snyggt genom snåret. Eftersom jag ville att hon skulle prioritera att hålla i spåret struntade jag i pinnar och lade bara en slutpinne. Framförallt är jag mycket nöjd med att hon jobbade sig igenom tappet på egen hand och orkade fortsätta jobba efter slitet där. Medan jag gick Divas spår droppade jag några apporter (eftersom Khan behöver öva på starter) sedan fick spåret ligga till sig ungefär 45 minuter till innan Khan fick ärva det. Jag gick ju med i Sabinas spår på lägret och hade Heidis strategi i färskt minne. Khan fick lägga sig i spårstarten och fick - efter en stund- resa sig medan han tog en godisbit ur min hand. Mycket städad start- tillräckligt för att jag skulle kunna plocka upp mobilen och fota. Khan fick verkligen anstränga sig genom spåret, särskilt där Diva snurrat runt, men kom runt och när vi var nästan ända framme och han gick riktigt i kärnan  belönade jag ut honom genom att kasta en boll över huvud på honom som landade i spåret. För att undvika att klampa in i sökrutan gick vi på en ordentlig promenad bakom men trots att han var helt slut bar Khan bollen hela vägen till bilen. 

 

-


Nu i veckan väntar ett kemiprov- inte på fredag som tidigare meddelat utan på torsdag. TUR att jag är ledig båda dagar, hade jag klyddat med att byta pass hade jag inte varit nådig. Så, förutom jobb och hundaktiviteter pluggar jag kemi för fulla muggar. 


-


   


Trots tentatider har jag bussat, pussat och kramat Diva lite extra i kväll. Tankarna finns hos Eva & Chrille som idag förlorade sin älskade Moltas- sov gott Molle  . 

Av Petra - 13 juli 2013 21:19

   Nu är det härliga sommarkvällar för hela slanten. Sitter i ute i korta shorts och t-shirt på balkongen med en bok och tända ljus. Då är det sommarkvällar, de där kvällarna när jag inte känner för att gå in men till slut måste. Ofta för att komma i säng för att orka upp till gruvan.


-


Igår hade jag bytat till morgonpass för att kunna följa med på afterwork inför kollegornas semestrar. När jag kom hem tränade vi lite på apportering/ håll fast innan jag lastade in Diva i bilen och åkte till Norrskog för att lägga ut ett spår och medan det låg till sig gick vi en promenad. Spåret, som var ett svampplockarspår fick ligga i ungefär 40 minuter och underlaget var hyfsat torrt. För säkerhetsskull hade jag startat Sportstrackern när jag gick ut spåret men bortsett från några smärre tapp där hon fick arbeta själv kom vi runt hela spåret-trots påhälsning av olydig, lös pudel nära slutet. Väl hemma tog jag en snabbdusch och byte om till klänning och högklackat. Vi käckade på en restaurang vid kanalen (typ mittemot brandstationen) innan vi hoppade in i bilen för vidare befodran till ett knökfullt L:a Torg. Efter en liten stund i sardinburken gick vi istället ner till Paddys, jag har aldrig varit där och blev positivt överraskad- riktigt mysigt och gott drag! Till skillnad från mina kollegor skulle jag dock infinna mig på jobb 7.00 och kände att Diva behövde komma ut på natterundan och begav mig därför hemåt genom Malmö redan runt midnatt. Vilken promenad sedan- ljummen sommarnatt och lagom mycket folk i omlopp, rena semesterkänslan. 



-


Idag tog jag en stund på locket efter jobb innan jag gick ut för att rasta av Diva. Planen var egentligen en kortare toalettrunda men vädret var så härligt och Diva tuffade på så exemplariskt (jag har verkligen tagit tag i det här med att engagera sig i annat på våra rundor) att vi var ute i över 1,5 timme. När jag stannade för att prata med människor- oftast undrande vad det var för ras, hur gammal hunden var, vad den hette, om den var snäll etc?- satte jag Diva ner och hon satt hur fint och lugnt som helst. Då är det lätt att ha hund. När vi kom hem tränade vi lite apportering, Diva har fattat att det går att greppa apporten stillasittande men än så länge "rullar" hon apportbocken i munnen *hmmmm*...


-


Ikväll sover Khan över eftersom Sabina hoppat in ett extra nattpass. Snart ska jag gå ut sista kvällsrundan och imorgon är tanken att gå 2 morgonrundor så hundarna får träna lite innan jag åker till jobb och nattarna kommer hem. Sedan väntar 2 dagars ledigt och då vankas kemistudier, tid till vännerna och lite hundträning. Härliga sommar när det verkar finnas tid till allt och lite till!

 

Av Petra - 8 juli 2013 17:09

Årets Demonläger är över för den här gången och jag är tillbaka i ett somrigt Malmö   . Vi hade en fantastiskt härlig vecka träningsmässigt tack vare vår instruktör Heidi Koivisto men vår stuga hade även en bonusträdgård där både vi och hundarna kunde njuta av att sitta ute och mysa i lugn och ro. Jag som inte själv har en trädgård tyckte att det var alldeles toppen och riktig semesterkänsla! Imorse var det skönt att vakna i min egna säng men nog saknade vi - både Diva & jag- att gå ut i trädgården och dricka morgonkaffet. 


Spår I spåret jobbade Diva på fint och Heidi hade inte så mycket att tilläga mer än att Diva behöver få lite fler spår i sig och gärna klurigare spår så att hon får ta i och jobba ordentligt. Diva spårade jättefint, det första spåret fick (av misstag) ligga i över 2 timmar och gick stundtals på väldigt torrt underlag och stundstals bredvid ett tjär, jag hade med en boll för säkerhetsskull men runt kom vi! I synnerhet andra spåret - "svampplockarspåret" syntes det jättetydligt hur kul Diva tyckte det var att hugga i - uppför kullen, ner för kullen, genom ormbunkar och över stockar:)  Sista spåret märktes det dock att Diva var rejält trött men oj vad hon var envis för att komma runt, väldigt positivt tycker jag. 


Uppletande: Även uppletandet gick fint - Diva stack rakt ut, letade fint och kom hela vägen in med föremålen. Inte mycket att orda om utan jag ska försöka få till lite mer kontinuerliga träningstillfällen så vi får tränat på det här. Heidi tipsade om att Diva ska få se någon försvinna ut med föremålen för att få en minnesbild, åtminstone ett tag till. 


Lydnad:  I linförigheten grejade vi med "helt om marsch" där Diva gärna kan flyta ur position lite och med jobb/naggning mitt i svängen blev det mycket bättre. Vi fortsatte även med att rätta till hur jag går i vänstersvängarna och helt otippat fick vi ta en omgång halt-träning eftersom Diva helt glömde bort att sätta sig när jag stannade. Det blev också en hel del stadgeträning mellan varven, hon fick helt enkelt ligga "plats" i pauserna och när vi pratade. Till sist tog vi tag i snabbare läggande under gång och även framförgåendet för att - en gång för alla- bestämma hur jag ska lära in det momentet. Heidi körde på osynliga riktningspinnar men trodde - inledningsvis- att det inte var en så god ide eftersom Diva körde ner nosen i backen. Men efter de inledande metrarna tog Diva upp nosen och fattade snabbt poängen med att gå mellan pinnarna. Sista passet på lägret var hon dock så trött att Heidi fick ställa sig vi pinnen när vi vände upp för att påminna om att den fanns. Det märktes att Diva inte riktigt orkade hela veckan men jag är ändå väldigt nöjd med våra framsteg i kontakt sedan förra året och framförallt är jag nöjd med hur väl det fungerade att ha 5 schäfrar ihop under ordnade former. 

         

 

 

Alla väskorna packades upp vid hemkomst igår så idag har vi bara tagit det lugnt och njutit av att jag inte börjar jobba förrän imorgon. Också tog vi en tur inom Möllan på eftermiddagsrundan, hundar är välkomna så länge de ligger under borden. Diva uppförde sig exemplariskt och kopplade av riktigt ordentligt. 

   

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards