Petra & D-Diva

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2012

Friskvårdsgenomgång

Av Petra - 20 augusti 2012 11:52

Ny vecka och den tropiska värmen verkar hålla i sig , tack och lov så har det börjat fläkta lite   . Diva ligger utslagen i soffan efter att ha varit en runda hos sjukgymnasten på Malmö Djursjukhus. Hon fick prova på att gå i water treadmillen- liiite läskigt men ändå rätt fräckt till slut när hon fick lite peppning och en boll att ha i munnen- och vibrationsplattan medan sjukgymnasten kände igenom, klämde och masserade. Det hela var ett trevligt besök och hon tyckte Diva var en vacker schäfertös med bra muskulatur  , även om hon kände vad jag anat att Diva framför höger bakben något kortare än vänstersidan och som följd var muskulaturen bra på höger sidan men något bättre på vänster (ca 1,5cm skiljde) För att det inte ska bli en ovana och för att bygga upp liksidigheten i muskulaturen ska Diva, bland annat, få lära sig high-five med vänster tassen    - framförallt- samt så visade sjukgymnasten lite balansövningar som är enkla att göra under en promenad. Oxå fick jag "order" om springa fortare för att Diva ska kunna sträcka ut i trav   ...eller så väntar vi med det tills Diva röntgats och vi kan ta med cykeln ut i skogen  .  Anledningen att vi gick dit är inte att Diva visar på några krämpor eller så, utan att jag tycker att det skulle vara kul att så småningom simma med Diva och det skadar samtidigt inte att ta reda på hur just Diva fungerar för att kunna hjälpa till och bygga rätt muskler, stretcha där det behövs und so weiter. Sjukgymnasten verkade också tycka det var lite kul att vi kom i friskvårdssyfte och som en rolig grej.


I fredags tittade Sabina & Khan förbi just som vi kom tillbaka från affären efter att ha köpt fisk till hundkvällsmaten. De stannade på middag och kunde lika gärna ligga över.

 


I lördags tog jag & mamma med oss hundarna och gick en morgonpromenad på Bulltofta. Det var en mycket trevlig morgonpromenix om man bortser från stolpskottet till ägare som inte ens förstod- får man anta- att hennes pitbull gjorde ett utfall mot Diva, och därför hade för avsikt att låta den fortsätta mot Khan   . Men se där tog hon miste, Khan hade inte för avsikt att släppa den jycken inpå livet utan sa ifrån på skarpen så att säga    . Det är ju för tradigt när det går att se lång väg att ägaren är helt aningslös men varken Diva eller Khan är "dumma" så det går ju att säga till dem att strunta i det. Körde hem Khan till Sabina och sedan rullade jag mot jobb.


-



I söndags började jag 7.00 och jobbade till 14.00, det var obehagligt varmt och framåt 13.30 tog jag itu med att vattna utomhusblommorna med trädgårdsslang för att få lite svalka. Sabina hämtade upp mig när passet slutade för v.b till Vomb. Diva fick ett upplet och trots värmen sprang hon på bra, tycker jag. Hon & jag stod på stigen medan Nina gick ut och la föremålen. Efter att ha kollat av Nina gick vi tillbaka till första hörnan för att skicka där. Hon letade jättefint och hittade första föremålet men på väg in  släppte hon föremålet och blev stående- som en ko. Kommenderade henne att hämta grejen men hon kom bara lite längre in med det innan hon åter släppte det i backen. Jag gick ut hämtade grejen innan jag återvände till stigen och så lekte vi en stund tillsammans där. Inför resterande föremål laborerade vi lite med nivån på tjoandet och tjimandet på väg in   och det funkade helt klart bättre för Diva när hon fick lite mer sansad uppmuntran. Vi grillade lite korv i värmen innan det var dags för budföring. Diva fick springa till Gosia som hade både boll och jättegod (äcklig) lunga. Innan vi gick iväg fick Diva öva på att sitta bredvid Gosia utan fartdelen av momentet inblandat och det verkar vara en bra taktik.   Att springa är verkligen inga problem, däremot fick Diva lite problem med koordinationen i full fart och glömde bort att bromsa   . För att Gosia skulle slippa agera bromskloss fick Diva en tidigare påminnelse om "sitt" samtidigt som Gosia höll upp benet för att markera för Diva att rätta in sig. Det fungerade bra och resterande sträckor parerade Diva och satte sig sidan om Gosia. Inga tendeser till tjuvstarter heller, varken från mig eller Gosia. Något spår orkade jag bara inte trampa ut i värmen så efter budföringsträningen packade vi in i bilarna och rullade tillbaka mot Malmö. Det hade varit skönt att landa på sofflocket men klubben behövde städas och medan jag tog itu med passade Diva på att ta igen sig en stund. Sofflock som sofflock liksom   .



 

-


Ikväll ska vi se vad som händer, Divas form får bestämma.


 
 
Ingen bild

Cina

20 augusti 2012 14:02

bra kämpatakter här oxå i sommarhettan - extra plus att klubbstugan som bara måste ha varit värsta bastun fick sig en liten uppfräschning.

Petra

20 augusti 2012 16:02

Lika bra att ta allt på en gång :) Ett tag undrade jag om värmesystemet i stugan var igång men icke, det var så varmt vid 20.00 *puh* //kramar

 
Nina

Nina

20 augusti 2012 20:19

Vad roligt att vara på friskvårdsbesök :)! Kan tänka att lilla fröken löken är helt slut nu *zzzz*. Härligt att hon fick bra betyg. //Kramar

http://www.palmstrand.se

Petra

23 augusti 2012 10:47

Det var faktiskt roligt att lära mig lite mer om Diva, som var en slagen kämpe resten av dagen:)! //kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 28 november 2013 08:30

Det var verkligen inte igår det blev något skrivet här på bloggen. Närmare bestämt över 1,5 månad sedan och det är ju inte så lätt att sammanfatta precis.    -   På hundfronten har jag i alla fall kommit mig för med att anmäla till en appeltä...

Av Petra - 12 september 2013 21:10

De flesta dagar är bra dagar, eller åtminstone okej dagar, men någon gång ibland dyker en riktigt dålig dag upp. En sådan där dag som rimligen borde varit över i samma stund som man vaknade och som verkligen inte går till historien. En sådan dag hade...

Av Petra - 2 september 2013 08:49

Idag vaknade jag till en riktig blåsig höstdag och även om jag gillar sommardagar i all deras härlighet finns det inget som går upp mot en riktig höstdag för att få fart på livet. Tvärtemot sommarens latare dagar är det liksom nu under hösten som jag...

Av Petra - 23 juli 2013 20:53

Helgen som gick var jag ledig och i lördags var vädret helt fantastiskt. Mormor ringde för att gratulera mamma på födelsedagen men eftersom mamma skulle nanna efter nattpass bestämde vi oss för att åka ut till Torups slottpark med hundarna. Kollade m...

Av Petra - 13 juli 2013 21:19


   Nu är det härliga sommarkvällar för hela slanten. Sitter i ute i korta shorts och t-shirt på balkongen med en bok och tända ljus. Då är det sommarkvällar, de där kvällarna när jag inte känner för att gå in men till slut måste. Ofta för att komma i...

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Tidigare år

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards