Petra & D-Diva

Direktlänk till inlägg 27 mars 2012

Kvällsblogg

Av Petra - 27 mars 2012 19:43

Såja..nu när det är sommartid kan jag sitta här och skriva en kvällsblogg medan det fortfarande är ljust utanför fönstret. Diva har ju - som jag tidigare anmärkt på - varit dålig i magen under 2 veckors tid. Uppvärmning inför småbarnstider långt i framtiden - check! Sista dosen avmaskningskur (nästa gång köper jag Axilur tablett oavsett vad tillverkarrekommendationerna är) gavs i lördags och sedan dess har Diva blivit mycket bättre i magen, om än inte helt bra ännu. Det verkar dock som att Diva har vänt lite på dygnet och möjligen får jag lära om att det är vila som gäller nattetid, aktivitet och toabesök dagtid.


-


I lördags var vi i Karup för lite spår-övningar. Med tanke på att Diva varit halvdålig uppemot 2 veckor- gått ner över 2 kilo i vikt och sovit dåligt om nätterna- trampade Cina ett appelspår med 2 apporter och gottelåda som slut. Klockrent arbete tyckte jag, kollade när Cina snubblade på en pinne, kom av sig när Khan kom på stigen och dubbelkollade en svår vinkel men som sagt återvände självmant till spåret och jobbade finfint. Nu stannar hon självmant vid apporterna så frågan är om jag ska lära henne liggmarkering eller om jag ska nöja mig med stillastående *hmmm*...Uppletandet sedan - Diva har fått låna Kajsa Karlssons meriterade tjänstetecken som varit med om en hel del större tillställningar, bland annat ett SM i rapport. Röda sidor och över ryggen står skrivet Mattes Demon- sehr passade tycker jag:). Divas favorit gren är ju att "leta" vilket hon gör med liv och lust, däremot har vi haft en hel del diskussioner om att leta och plocka upp föremål utomhus. Det verkar som att Diva annamatt att man inte får ta upp grejer utomhus, "apport" som vi tränat på inomhus ska flytta ut och längre ifrån matte. Leta har hon helt klart fattat, nu ska jag bara kunna dirigera henne att apportera utomhus- anvisade föremål, iklädd klänning. På hemmapromenader är hon nämligen inte så lydig och plockar gladeligen upp diverse föremål:)


Tyvärr hade Diva behövt ett toabesök medan jag var iväg med på Ajaxx spår som jag trampat till Gosia, och Sabina var en bit ifrån vid uppletanderutan så när jag kom hem från skogen var det bara att sätta igång och tvätta bilfällarna för hand. Thank goodness att vi köpt hem flytande tvättmedel. Tvättstugan var upptagen så jag fick krama ur så gott det gick och hänga fällarna i köket där vi har platsgolv och enkelt kan torka av med en golvmopp.


-


I söndags var jag också ledig och efter ett antal nattliga toabesök spenderade vi förmiddagen i soffan framför ett Midsomer Murder avsnitt. Vid lunchtid rullade vi mot klubben och Diva fick följa med in i stugan och utöva sin bästa gren- social tid. Helt plötsligt var hon hungrig som en varg, jag hade med mat eftersom hon fortfarande får små portioner ofta (enklare för tarmen) och som hon åt- me like :) Eftersom hon var med inne i stugan fick Diva vila i bilen och var sist ut på appelplanen. Med tanke på att hon har ett grymt spontant skall och eftersom vi bor som vi gör, vill jag gärna ha ett kommando på det hela. Till att börja med satte vi henne i stegen (i sele), jag gick ut och retade med brandslang. Diva skällde till lite men relativt glest och verkade mest frågande så Gosia knöt loss henne och höll istället i kopplet medan jag retade - nära- med brandslang. Det blev riktigt bra och till slut provade Gosia några ensamma anskällningar som blev jättebra. Det märktes tydligt att Diva - förutom 2,5kg i vikt- tappat både i  mental och kroppslig koncentration under de här veckorna och därför nöjde jag mig där med träning även om planen var att träna "före/gå". På hemvägen stannade vi till hemma hos Sabina och Diva som ätit upp alla sin mat nere på klubben fick lite av Khans mat till middag. Detta till trots var Diva fortsatt hungrig och apporterade burken som jag använt för att mäta upp dagsransonen Purina EN.

 



-


Igår jobbade jag delad tur 8-19.45 och det var rätt mysigt att få Diva levererad till jobb. Mamma som tyvärr blivit sjuk körde bort bilen till blå cafeet medan jag och Diva promenerade dit längs havet medan mörkret sänkte sig. En riktigt mysig avkoppling men bäst av allt var att Diva "orkade" vara riktigt hörsam. Väl hemma ordnade vi lite snabb middag och sedan hände inte mycket mer.


-


Idag gick reveljen 04.45, Diva hade stöckat omrking en del under natten (omvänd klocka kanske) men sov som en stock. Kändes lite sådär att väcka henne och gå ut en morgonrunda men nu var det så. När mamma vaknade till kollade jag bilstatusen och det visade sig att jag kunde ta bilen till jobb, det innebar en extra kopp kaffe innan jag rullade iväg för att avlösa nattaren 07.00 Hemma igen- övergruvad förvisso - tog jag linan med mig när Diva och jag skulle gå en runda till parken på andra sidan lantmannagatan. Mamma följde med men Khan och de övade på ligg & kom in med bollen. Diva och jag övade lite på linförighet trots störning och på apport av utomhusföremål. Det märktes tydligt - tyvärr- att Diva tappat mental kondis så efter lite sitt/ligg fick jag avsluta träningen även om jag planerat att träna lite skall också. Pausade i gräset en bra stund och när vi reste oss för att gå hemåt provade jag lite "gå-övningar" vilka gick över förväntning. Sedan jag tog över Diva harjag försökt säga "gå" när hon ändå går och det verkade ha gett lite effekt i alla fall.


-


Imorgon har en kollega bett mig byta arbetspass, så istället för ett kvällspass jobbar jag 7-15.00 och hinner därmed ner till onsdagspartyt på klubben *goody*. För övrigt verkar det som att Diva är på väg att växa ur spårselen- om det är så att hpn fortsätter att växa och inte kan ha kvar Hurtta-selen hon ärvde av Carlzon, hade jag tänkt köpa en Julius K9 Power Sele från Hundlagret.se, frågan är bara: camouflage eller helt svart isåfall??

 
 
Nina

Nina

27 mars 2012 21:43

Tradigt med dålig mage men skönt att det börjar bli bättre :). Det har ju varit maximalt antal tillfälligheter som prickat samma tidpunkt: magsjukeepidemi, mask och så löp på det *pust*. Men tipset är att fortsätta med små portioner var fjärde timme till dess att magen är normal. Hon går snart upp sina kilon igen ska du se :). //Kramar

http://www.palmstrand.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 28 november 2013 08:30

Det var verkligen inte igår det blev något skrivet här på bloggen. Närmare bestämt över 1,5 månad sedan och det är ju inte så lätt att sammanfatta precis.    -   På hundfronten har jag i alla fall kommit mig för med att anmäla till en appeltä...

Av Petra - 12 september 2013 21:10

De flesta dagar är bra dagar, eller åtminstone okej dagar, men någon gång ibland dyker en riktigt dålig dag upp. En sådan där dag som rimligen borde varit över i samma stund som man vaknade och som verkligen inte går till historien. En sådan dag hade...

Av Petra - 2 september 2013 08:49

Idag vaknade jag till en riktig blåsig höstdag och även om jag gillar sommardagar i all deras härlighet finns det inget som går upp mot en riktig höstdag för att få fart på livet. Tvärtemot sommarens latare dagar är det liksom nu under hösten som jag...

Av Petra - 23 juli 2013 20:53

Helgen som gick var jag ledig och i lördags var vädret helt fantastiskt. Mormor ringde för att gratulera mamma på födelsedagen men eftersom mamma skulle nanna efter nattpass bestämde vi oss för att åka ut till Torups slottpark med hundarna. Kollade m...

Av Petra - 13 juli 2013 21:19


   Nu är det härliga sommarkvällar för hela slanten. Sitter i ute i korta shorts och t-shirt på balkongen med en bok och tända ljus. Då är det sommarkvällar, de där kvällarna när jag inte känner för att gå in men till slut måste. Ofta för att komma i...

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Tidigare år

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards