Petra & D-Diva

Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

Lite klarhet

Av Petra - 22 mars 2012 08:50

Idag skiner solen över Malmö och jag känner mig lugnare i själen  . I tisdagskväll, när jag hade plitat färdigt framför datorn vaknade Diva till för att kräka upp kvällsmaten och hon kräkte även upp det mål mat hon fick senare på kvällen  . Funderade fram och tillbaka under de nattliga toabesöken, främst orolig för att hon fått i sig någonting som stoppat upp i tarmen. Igår förmiddags var jag & Diva en runda till veterinären som kände igenom buken och tyckte allt såg fint ut, för säkerhets skull tog de ett blodprov för att utesluta bacillusker men de första snabbtesterna såg jättefina ut. Samtliga besvär kan ju sammankopplas med löpet iofs (dålig mage, sämre aptit och kräkning) men det kändes bra att kolla upp att det i alla fall inte blivit stopp någonstans     . När vi var klara hos veterinären var det bara att inse att jag inte skulle hinna med bussen 11.07 till jobb så istället fick Sabina hänga med en tur ut till Lomma för att bilen skulle vara tillgänglig för vidare befodran till klubben. Eftersom det troligtvis inte var något smittsamt fick Diva följa med ner till klubben och passa stugan tillsammans med mojmoj Irene och om jag förstår rapporterna rätt hade hon roat sig kungligt- milt uttryckt då   . När jag kom hem från jobb runt 21.30 var jag helt slut och la mig på sofflocket en stund tillsammans med Bagherra tills Sabina kom med Diva. Vi gick ett varv innan vi gick in för natten och Diva fick en liten portion kokt kyckling. Det har minst sagt varit skönt att Diva varit så pigg men igår var jag helt igenom jätteledsen och kände att jag måste göra något kapitalt fel som får juka hundar  . När mamma kom från jobb runt 23.00 värmde vi lite chili con carne till middag och Diva fick en portion skonkost till inna jag svimmade för natten  .


-


Imorse vaknade jag av att Diva väckte mig och spände vaderna för att kasta mig ur sängen innan jag såg att ljuset sipprade in under rullgardinen och det var Divas vanliga - tassarna upp i sängen så jag når att pussa dig- morgonkoll  . Gick upp och började dricka morgonkaffet och medan jag pratade med Nina i telefon gick mamma ut med Diva. Efter en stund vinkade mamma att jag skulle komma ner på gatan och det visade sig att Diva producerat en vanlig örn men att där var tecken på mask. Avmaskade ju båda hundarna efter Knopparps-vistelsen men Diva har inte riktigt annamat hur snuskigt det är att snusa runt på marken och hon har- när jag tänker efter- varit lite mer engagerad under löpet. Visserligen har jag & mamma diskuterat om vi skulle avmaska henne igen men det här med att hon tvättat sig i lallan har jag satt i samband med löpet  . I alla fall är det ju enkelt åtgärdat så fort Apoteket öppnar men för säkerhets skull får hon äta dietfodret tills hon är helt bra och tills svaren på blodprovet (baciller & virus koll) är tillbaka. Nu finns ju i alla fall lite klarhet i varför hon varit tradig i magen - både löp och mask- och snart har veterinären även koll på om hon samtidigt passat på att dra på sig något virus   


-


Idag väntar alltså en tur till Apoteket för att införskaffa en avmaskningskur och en stärkande promenad i solskenet innan jag går och vilar inför ett nattpass. Imorgon är det fredag och förutom att nussa ikapp ska jag ta en tur ner till klubben och städa.

 
 
Nina

Nina

22 mars 2012 12:03

Du är icke ensam - jag som inte ens har varit med om nåt liknande trauma som det med Carlzon - fick panik när Kajsa blev konstig och hängig för ett tag sen. Hon spydde inte ens! For till veterinären med en jäkla vänster och brände 2000 kr på provtagning och så visade det sig att hon hade - MASK! :(( En parasit. Med tanke på Carlzons födelsedag och alla känslor som den förde med sig förstår jag verkligen att du fick en ledsenhetsattack. Tack gode gud för en fin örn, förvisso pyntad med en mask, idag! //Kramar

http://www.palmstrand.se

Petra

22 mars 2012 13:54

Att det tajmade med Carlzons födelsedag gjorde verkligen inte saken bättre :( Veterinär och provtagning för 2000 kronor blev en onödigt dyr diagnosgång när det visade sig vara hormoniska maskar, MEN det botade i alla fall min panik och ledsenhetsattacken! Vi kan räkna med pyntade örnar 10 dagar framåt- enligt Axilur :) //Kramar

 
Ingen bild

Susanne

22 mars 2012 13:25

Tänk att man kan bli glad över att hitta en mask, eller fler i bajset;-))))
kramis

Petra

22 mars 2012 13:55

Eller hur, det är nog inte ofta man blir glad över parasitinvasion men i jämförelse sprang jag glatt till apoteket och köpte avmaskning:)! /Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 28 november 2013 08:30

Det var verkligen inte igår det blev något skrivet här på bloggen. Närmare bestämt över 1,5 månad sedan och det är ju inte så lätt att sammanfatta precis.    -   På hundfronten har jag i alla fall kommit mig för med att anmäla till en appeltä...

Av Petra - 12 september 2013 21:10

De flesta dagar är bra dagar, eller åtminstone okej dagar, men någon gång ibland dyker en riktigt dålig dag upp. En sådan där dag som rimligen borde varit över i samma stund som man vaknade och som verkligen inte går till historien. En sådan dag hade...

Av Petra - 2 september 2013 08:49

Idag vaknade jag till en riktig blåsig höstdag och även om jag gillar sommardagar i all deras härlighet finns det inget som går upp mot en riktig höstdag för att få fart på livet. Tvärtemot sommarens latare dagar är det liksom nu under hösten som jag...

Av Petra - 23 juli 2013 20:53

Helgen som gick var jag ledig och i lördags var vädret helt fantastiskt. Mormor ringde för att gratulera mamma på födelsedagen men eftersom mamma skulle nanna efter nattpass bestämde vi oss för att åka ut till Torups slottpark med hundarna. Kollade m...

Av Petra - 13 juli 2013 21:19


   Nu är det härliga sommarkvällar för hela slanten. Sitter i ute i korta shorts och t-shirt på balkongen med en bok och tända ljus. Då är det sommarkvällar, de där kvällarna när jag inte känner för att gå in men till slut måste. Ofta för att komma i...

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Tidigare år

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards