Petra & D-Diva

Direktlänk till inlägg 4 mars 2012

Lugnet sänker sig

Av Petra - 4 mars 2012 20:09

Ja, då har lugnet äntligen sänkt sig över Hasselgatan paw-rihktigt. De senaste dagarna har vi haft grindarna öppna med 2 germanska urhundar under två år och en svart panter in da house . DET är en gammal dröm, vunnen genom en gedigen och trägen arbetsinsats  .

   


-


I fredags var jag- som sagt - ledig och framåt eftermiddagen tog vi tillfället i akt att gå en långrunda i Bokskogen i det underbara vädret   . Khan fick gå i koppel eftersom han saknade sin ordinarie matte och då är sådär pålitlig i inkallning. Egentligen råder det ju koppelåläggande i Torup/bokskogen och det är ju sådär poppis att ha en hund lös som kan strunta i inkallning. Efter en inledande promenad i koppel med fokus på hörsamhet, satte jag lina på Diva för att öva inkallning även i intressant och ledig miljö- inte hennes bästa gren direkt  . Det hela gick förväntan och i en paus för Khan passade vi på att öva apport av boll. Rätt var det var tyckte Diva att hon skulle kolla läget hos storebror men på min inkallning grisnitade hon och vände...för att komma, kolla och vända lika snabbt igen. Jag tog ett steg efter för att komma i läge att lina in MEN rycket kom mitt i ett steg och jag stöp vederbörligen i backen  . Hann tänka "hoppsan" av alla tankar och "kom nu ihåg vad du ska göra". När jag slog i backen var det bara atthålla i linan och börja håva in sjabraket- trots att Diva insåg att hon dragit omkull matte och kom självmant när jag började lina in, fortsatte jag dra i linan och fullföljde mitt missnöje när jag väl fick tag på henne. Två handtag, ner i backen-style . Resten av promenad var sehr hörsam  .




-


Igår var vädret alldeles, alldeles underbart när jag lastade in pälsarna för vidare transport till Revinge  . Jag är något osäker på vilken plats som är vilken på Revinge och inställde mig därför på OKQ8 macken i Veberöd för att bli guidad av Nina. Trampade ett ca 300 meter långt spår till Diva som gick delvis ute i öppen terräng och delvis i en dugne. Magnus gick med bakom och planen var att STANNA henne vid apporterna för att få till en tydligare markering, men mattes hjärta ångade genom spåret i lagom takt och stannade självmant vid apporterna. Det kan ha berott på att jag hade en tydlig målbild, eller så är Diva helt enkelt ett geni in making  . Efter tips från Nina hade jag lagt en gottelåda   , istället för en brandslang, i slutet och det visade sig uppskattat. Diva stannade för att mumsa och verkade ha förstått att snoozande skedde på fritiden. Jag var lite spänd på om löpet skulle påverka henne men förutom att hon är lite låg i vardagen så verkade iallafall inte hennes prestation påverkas. Efter en kaffepaus följde jag med i Cobras spår och passade även på att agera fotograf till Frasse och Yaxxons glänsande insatser. Khan fick komma ut och leta lite grejer. Bäst av allt var att han kom IN med alla grejerna i utbyte mot en brandslang  . Vi blev avbrutna av en antågande häst, men efter att Nina & jag kastat gris en stund kom Khan in och bytade till sig den jädra brandslangen *puh*. Diva har ju aldrig gjort ett uppletande men är van vid att leta både godis och leksaker i vardagen. Nu när hon verkat förstå att selen=spårjobb, tänkte jag att det kunde vara dags att lägga till uppletande i vår repertoar . Vilken stjärna hon är   . Vindade några föremål helt själv, andra gick vi ut tillsammans i rutan innan hon fick korn på. Efter en paus gick jag & Diva parallellt på baslinjen medan Nina placerade ut föremål och då fattade Diva verkligen syftet med övningen. Lite promenix på baslinjen innan Diva kom ihåg att där ute finns det GREJER   . Avlämnandena får vi jobba på men det är helt okej att slipa på tycker jag. Sista föremålet lämnade vi kvar då Diva var helt slut och jag mer än nöjd   . Gick en liten rasterunda in jag styrde bilen mot Malmö.


   

-


Idag tog jag en soft morgon innan vi körde för att lämna mamma på jobb. Körde dock lite tidigare för att gå en runda i Alnarps parken i det fina vädret. Efter rundan lämnade vi mamma på jobb och jag rullade tillbaka mot Malmö. På väg hemåt blev det dock bestämt om en runda ner till klubben så vi  landade hemma för en powernap och påfyllning av kaffetermosen. Khan övade på platsliggning medan Diva fick öva på linförighet och inkallning- utan säkerhetslina då planen var tom. När vi satt och drack kaffe dök Cina, Gosia & Nina upp och det hela blev en trevlig träningssession i vidrigt kall blåst. Andra passet var Diva helt slut redan när hon kom ut , körde lite fokus och lite linförighet innan jag satte in henne i bilen igen.


   


-


På tv är det Midsomer Murders och imorgon väntar ett kvällspass med någon form av långrunda på förmiddagen.



 
 
Nina

Nina

5 mars 2012 08:56

Hahahaha - vilken helt underbar bild på middag i koppel :)))! Bagheeras blick skojar man icke bort *fniss*. Härligt med en ledig helg och en hel del träning för liten hormonisk Diva. Ser ju riktigt ordningsamt ut även på appellplanen :). Kraaaaaam

http://www.palmstrand.se

 
Sabina

Sabina

5 mars 2012 09:03

Men nu undrar jag var ÄR filmen ;)?

Bagherra ser väldigt imponerad ut *not* <3!

/ Kram

http://schaferbus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 28 november 2013 08:30

Det var verkligen inte igår det blev något skrivet här på bloggen. Närmare bestämt över 1,5 månad sedan och det är ju inte så lätt att sammanfatta precis.    -   På hundfronten har jag i alla fall kommit mig för med att anmäla till en appeltä...

Av Petra - 12 september 2013 21:10

De flesta dagar är bra dagar, eller åtminstone okej dagar, men någon gång ibland dyker en riktigt dålig dag upp. En sådan där dag som rimligen borde varit över i samma stund som man vaknade och som verkligen inte går till historien. En sådan dag hade...

Av Petra - 2 september 2013 08:49

Idag vaknade jag till en riktig blåsig höstdag och även om jag gillar sommardagar i all deras härlighet finns det inget som går upp mot en riktig höstdag för att få fart på livet. Tvärtemot sommarens latare dagar är det liksom nu under hösten som jag...

Av Petra - 23 juli 2013 20:53

Helgen som gick var jag ledig och i lördags var vädret helt fantastiskt. Mormor ringde för att gratulera mamma på födelsedagen men eftersom mamma skulle nanna efter nattpass bestämde vi oss för att åka ut till Torups slottpark med hundarna. Kollade m...

Av Petra - 13 juli 2013 21:19


   Nu är det härliga sommarkvällar för hela slanten. Sitter i ute i korta shorts och t-shirt på balkongen med en bok och tända ljus. Då är det sommarkvällar, de där kvällarna när jag inte känner för att gå in men till slut måste. Ofta för att komma i...

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards