Petra & D-Diva

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2012

Att göra en helomvändning

Av Petra - 30 oktober 2012 09:02

Den senaste veckan har Diva, som bekant, fått lite större friheter på våra promenader. I vanliga fall är jag inte helt så lugn som jag skulle vilja vara när det kommer till att ha Diva lös. Jag vill verkligen, verkligen inte att det ska hända något och därför har lösträning skett när det varit så lite störning som möjligt, eller hellre ingen störning alls. Men i onsdags blev jag lite tagen på sängen när Röe-Eva kom fram och bad mig hämta ut Diva. Eva hade funderat lite på mig och Diva och hade ett förslag på det här med att vara tydlig. Jag fick helt enkelt munkavle och fick inte prata eller röra Diva under/mellan momenten utan fick bara kommendera och sedan agera i belöning/korrigering. Alltså inte påminna i tid och otid för säkerhetsskull   .  Eva fick även överta klickern för att se vad som hände om jag inte alls tittade på Diva. I vanliga fall hade jag tränat koppelkrävande moment eftersom appellplanen var välbesökt men när Eva bestämde att Diva skulle vara lös, fick Diva vara lös. Helt enkelt. Vi blev kommenderade runt i ett fritt följ och jag får ju säga att det gick över förväntan. Diva hade inledningsvis lite bry med att bestämma sig för om Eva pratade med mig eller om hon lockade på Diva men efter att jag slutade svara Eva, fattade Diva galoppen. I sitt kvar/inkallning reste sig Diva och kom första gången men där får jag helt enkelt fundera ut hur jag ska göra det tydligt för Diva vad jag menar för sitter kvar gör hon egentligen jättefint när hon förstår vad som förväntas. Just "sitt" tycker jag är svårt att säga bestämt utan att låta onödigt hård och otrevlig *hmm*   Som belöning och som avtrubbning- för mig- fick Diva springa långt ifrån mig och leta/hämta sin boll. Där ser man vad hon kan när hon får chansen   .  Sagt och gjort, den senaste veckan har jag verkligen försökt lita på mig & Diva och på rundorna har hon fått springa lös vid Uddeholmsparken även när där funnits störning av andra hundar och det har verkligen gått jättebra. I söndags gick vi ut i det fina vädret och tränade i ca 1 timme trots att där satt några män på en bänk precis bredvid och 2 hundar sprang omkring. Som avslut fick Diva ligga plats medan jag gömde hennes boll i en lövhög och sedan fick hon leta ifred utan att jag påminde om uppgiften hela tiden. Hon avbröt inte sökandet för att dra fram till någon annan, inte heller röjde hon runt. Hon for fram och tillbaka över lövhögarna och när hon hittat sin boll kom hon med den. Som för att säga- You really needn't worry   


-


Igår jobbade jag hemifrån och tanken var egentligen att jag skulle fixa till ansökan till Köpenhamn men efter en konversation i söndags är jag nästan helt säker på att jag har tagit ett nytt beslut  . Ett val som jag höll på att göra redan för några år sedan men som jag, av olika skäl, fick för mig inte var genomförbart. Om det fungerar den här gången vet jag inte och det ekonomiska lär definitivt bli ett hinder att övervinnas MEN jag känner att jag kommer ångra mig om jag inte försöker   . Jag kommer liksom inte längre ihåg varför jag bestämde mig för att det inte gick   Så, idag kommer jag inte skicka in någon ansökan till Master i Clinical- & Neuropsychology utan istället leta nytt jobb innan jag åker iväg till ett kvällspass. 

 
 
Ingen bild

Frida

30 oktober 2012 13:53

Nu blir jag ohyggligt nyfiken på vad det är för planer du har. Får berätta allt när vi ses <3

Petra

31 oktober 2012 15:43

Jag berättar

 
Nina

Nina

31 oktober 2012 12:23

Tysta leken är inte alltid så dum :)! Härligast ändå att DU tyckte det kändes ok och att Diva höll med *hehe*. Nu blev jag oxå nyfiken! Berätta mera om de ändra framtidsplanerna :). //Kramar

http://www.palmstrand.se

Petra

31 oktober 2012 15:44

Det var inte alls så dumt att leka tysta leken även om det var väldigt svårt *fniss*. Jag lovar att berätta mera :) //Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 28 november 2013 08:30

Det var verkligen inte igår det blev något skrivet här på bloggen. Närmare bestämt över 1,5 månad sedan och det är ju inte så lätt att sammanfatta precis.    -   På hundfronten har jag i alla fall kommit mig för med att anmäla till en appeltä...

Av Petra - 12 september 2013 21:10

De flesta dagar är bra dagar, eller åtminstone okej dagar, men någon gång ibland dyker en riktigt dålig dag upp. En sådan där dag som rimligen borde varit över i samma stund som man vaknade och som verkligen inte går till historien. En sådan dag hade...

Av Petra - 2 september 2013 08:49

Idag vaknade jag till en riktig blåsig höstdag och även om jag gillar sommardagar i all deras härlighet finns det inget som går upp mot en riktig höstdag för att få fart på livet. Tvärtemot sommarens latare dagar är det liksom nu under hösten som jag...

Av Petra - 23 juli 2013 20:53

Helgen som gick var jag ledig och i lördags var vädret helt fantastiskt. Mormor ringde för att gratulera mamma på födelsedagen men eftersom mamma skulle nanna efter nattpass bestämde vi oss för att åka ut till Torups slottpark med hundarna. Kollade m...

Av Petra - 13 juli 2013 21:19


   Nu är det härliga sommarkvällar för hela slanten. Sitter i ute i korta shorts och t-shirt på balkongen med en bok och tända ljus. Då är det sommarkvällar, de där kvällarna när jag inte känner för att gå in men till slut måste. Ofta för att komma i...

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Tidigare år

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards