Petra & D-Diva

Direktlänk till inlägg 27 februari 2012

Tokarg och charmerande

Av Petra - 27 februari 2012 11:41

Ny vecka och - tack och lov- friska tag igen. Tyvärr blev det ju aldrig någon skogsträning för mig men väl en sisådär 24 timmars sömn med några insprängda uppvak lite här och där. Inkl ett framåt eftermiddagen då jag kastade mig ut för att panikrasta Diva - som naturligtvis redan var rastad av mamma *tänkte inte på det*. Efter att ha gått vårt lilla kissevarv i värsta PRO-farten var jag helt slut och fick lägga mig och sova en stund till. Istället för att öva i skogen fick även Diva sig en vilodag till livs. Som sagt var ju mamma hemma och fullt beredd på att sysselsätta spöket men hon valde själv att ligga pall bredvid matte i soffan så vila fick hon med besked. Tragiskt svinn av en ledig lördag men så vaknade jag frisk och kry i söndags igen *goody goody*. Tog båda pälsarna på en timmes promenad i förmiddagssolen och vilade lite kort på locket innan det var dags att åka mot jobb.


-


Efter jobb väntade Diva ute i bilen så vi tog en sväng ner till havet innan jag rullade hemåt. Väl hemma från jobb låg det en hög med byteskläder på min säng. Bland annat ett par jättefina jeans, ett par converse-kopior, några tunikor/sommarklänningar och lite träningskläder. Perfekt i dessa tider att kunna byta ut lite i garderoben utan att behöva betala för besväret.


-


I övrigt har det inte hänt något särdeles annorlunda eller ovanligt spännande här på Hasselgatan. Om man bortser från att även Mamma nu fått höra hur Divas ordentliga skall låter *fniss*. För några dagar sedan hade nämligen Sabinas granne kommit ut i trapphuset när mamma och Diva stod och väntade på att Sabina skulle öppna. Hennes genomaggressiva ledarhund hade då gjort utfall med besked mot Diva (som mamma tack och lova lyckats få undan i sista sekund), varpå kvinnan hade mage- eller ve och fasa, okunskap- nog att påstå att hennes hund var så nyfiken av sig. Mamma hade fått mål för tunga och konstaterat att hennes hund inte var ett dugg nyfiken utan -tvärtom- farligt aggressiv och att hon nog skulle skaffa sig lite mer färdigheter som förare. Diva är uppenbarligen inte den som tar någon skit utan hade blivit tokarg tillbaka och skällt ut anfallaren efter noter. I sig inte ett beteende jag uppmuntar,och det kan ju rentav gå illa när de svara upp, men nån måtta får det ju liksom vara. Det är inte första gången den här ledarhunden gör fula utfall , inte den första ledarhunden heller, och jag trodde liksom att både förare och hund kontinuerligt bedömdes. För mig är det självklart att det är en ynnest och ett stort ansvar att få ha en ledarhund, inte en självklarhet. Någon dag senare hade samma hund gått förbi när bilen stod parkerad utanför Sabina och Diva hade tydligen gått igång utan dess like där hon satt i sin bur. Nu vet vi i alla fall precis hur arg Diva kan bli när hon sätter den sidan till. Jag har själv aldrig stött på den här hunden med matte men det kliar ju i fingrarna att säga ifrån- både till henne och till Diva. Försvara sig är en sak, långsinthet en annan.


-


Idag har tog jag och Diva en förmiddagspromenad till Pildammarna med mina nya fina gratisjeans och i mina nya fina gratis-converse *tjohoo* och träffade där ett äldre par som skrattande undrade om det var en valp jag hade. Eh, jo- unghund i alla fall. Vi övade alltså på sitt, ligg och fotposition med upphittade pinne. Paret blev så charmade av Diva att vi hade följe en liten stund innan vi skildes åt och jag fortsatte med projekt hörsamhet med hjälp av alla inhemska fåglar som störning. Också fick vi öva på hörsamhet samtidigt som vi tog oss förbi - på behörigt avstånd- en skällande strävhårig tax som hade inte mindre än två personal i änden av snöret men ingen som kunde öppna munnen och reagera. Diva gick i alla fall vid min sida och struntade efter några tillsägelser i att hålla intensiv koll på taxen.


-


Tanken var att Diva skulle öva lite lydnad och upplet inomhus innan jag går iväg till bussen MEN hon har somnat så gott i soffan bredvid mig att jag får se hur det blir med den saken. Jag ska i alla fall värma lite lunch så jag inte kommer fram till jobb hungrig. Ikväll, när jag slutar 21.05, ska jag gå bort till gymmet och träna en stund eftersom det är extremt tveksamt att hinna med bussen 21.07 Den här gången MED passerkortet i gymväskan. Så det så.


 
 
Nina

Nina

28 februari 2012 10:13

Coolt med byteskläder :)! Gratis är bäst när studier väntar om hörnet ... annars får man göra som jag, jobba satan medan man pluggar för att klara omkostnaderna :). Divas stick å brinn-attack mot tjurig Frasse kommer vi sent att glömma, hon tar ICKE skit den damen. På gott och ont! Fast aggressiva ledarhundar ..? Hur är det möjligt? //Kramkram

http://www.palmstrand.se

Petra

29 februari 2012 11:28

Gratis är definitivt bäst, även om planen är att jobba jämte studierna. Vi har två mindre trevliga ledarhundar i krokarna, varav den ena nafsar efter människor oxå *grr*. När hon blir arg blir hon arg lixom! Oklart dock VARFÖR hon blev arg på just Frasse *fniss* //kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 28 november 2013 08:30

Det var verkligen inte igår det blev något skrivet här på bloggen. Närmare bestämt över 1,5 månad sedan och det är ju inte så lätt att sammanfatta precis.    -   På hundfronten har jag i alla fall kommit mig för med att anmäla till en appeltä...

Av Petra - 12 september 2013 21:10

De flesta dagar är bra dagar, eller åtminstone okej dagar, men någon gång ibland dyker en riktigt dålig dag upp. En sådan där dag som rimligen borde varit över i samma stund som man vaknade och som verkligen inte går till historien. En sådan dag hade...

Av Petra - 2 september 2013 08:49

Idag vaknade jag till en riktig blåsig höstdag och även om jag gillar sommardagar i all deras härlighet finns det inget som går upp mot en riktig höstdag för att få fart på livet. Tvärtemot sommarens latare dagar är det liksom nu under hösten som jag...

Av Petra - 23 juli 2013 20:53

Helgen som gick var jag ledig och i lördags var vädret helt fantastiskt. Mormor ringde för att gratulera mamma på födelsedagen men eftersom mamma skulle nanna efter nattpass bestämde vi oss för att åka ut till Torups slottpark med hundarna. Kollade m...

Av Petra - 13 juli 2013 21:19


   Nu är det härliga sommarkvällar för hela slanten. Sitter i ute i korta shorts och t-shirt på balkongen med en bok och tända ljus. Då är det sommarkvällar, de där kvällarna när jag inte känner för att gå in men till slut måste. Ofta för att komma i...

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards