Petra & D-Diva

Direktlänk till inlägg 20 februari 2012

Hundig ledig helg

Av Petra - 20 februari 2012 10:57

Efter att ha jobbat 5 helger på raken har jag äntligen, äntligen varit ledig en helg och kunnat åka ut i skogen för lite spårträning   . Dagen till ära var det - såklart- redigt mögväder med dimma och tungt duggregn   . MEN nu hade jag laddat mentalt i flera veckor där jag satt på jobb om helgerna så ut i skogen kom vi ändå. Lade ett hyfsat långt spår- kan det ha varit en 700m kanske- till Diva med 3 apporter och en brandslang som slut. Medan det lade till sig figgade jag i söket åt Fraxxon och det var ju kul att det gick hur bra som helst för pojkarna Palm. Efter första sök passet, passade det bra att ta spåret och med färskt minne av att det, sist vi spårade på Revinge, var ju lite blandad prestation så jag hade lagt en liten köttbulle strax efter starten just in case lixom. Tyckte dock att hon kom iväg bra och jobbade runt när hon inte var säker var spåret gick. Vi villade bort oss nära slutet där Diva var helt säker på att jag gått en väg medan jag efter en stund- faktiskt- blev rätt säker på att det inte stämde. Jag lät henne dock gå och det verkar som att hon fick vind på min "tillbakagång" sas *hoppsan*. Stannade henne och tog bort till en röd buske jag kom ihåg att jag passerat och på vägen dit verkade det som att Diva hittade spåret igen   . Nästa utmaning blir att Diva ska förstå att brandslangen är slutet och inte markera den som en apport och spåra vidare...Också ska jag stanna henne nästa gång hon markerar apporten för att hon ska göra det tydligare    Efter lite vila i bilen och ett nytt figge-pass som sportade en praktisk men icke så sexig synlighetsanordning i mössan  , fick Diva springa budisar åt Cina. Inledningsvis stack hon rakt bakåt där hennes spår gått när jag sa marsch men efter att Cina kommit lite närmare tjoade och vände tillbaka fattade hon galoppen och svischade glatt mellan oss  . Som avslutning fick Diva öva på att skälla ut Nina med brandslang. Efter att ha fattat att jag inte korrigerade i halsbandet utan bara - försökte- hålla avståndet gick det riktigt bra. Skälla gör hon ju gärna och bra i vardagen   så det är lika bra att lägga in ett kommando på det tycker jag *might come in handy* . På kvällen kom Frida över på middag och efter lite "sitt du där när matte hälsar"- träning somnade pälsen gott.


-

Igår körde jag ut mamma till jobb och passade på att ta en runda på stranden på hemvägen. För säkerhetsskull gick Diva kopplad (innan hörsamheten sitter på fröken übersocial är linan/koppel ALLTID på, punkt) och det var ju för väl, vilken sopptipp det blivit av Lomma beach   . Körde till en rastgård istället och övade hörsamhet innan vi åkte hem för en planlös dag. När det sen visade sig bli aktivitet nere på klubben kände jag att det vore härligt att verkligen ägna mig åt Diva en hel helg, särkskilt som vi hoppade onsdagsträningen förra veckan och inte kan komma på onsdag. Efter att Ajaxx visat upp sina trix kom Diva ut för att Gosia - och jag såklart- skulle fortsätta med hörsamhet hos matte och att få Diva att tänka koncentrerat och inte bara busa. Det blev riktigt bra till sist även med boll i fotposition där jag tidigare använt karameller för lugnt utförande. Mot slutet av sessionen var Diva så trött i huvudet att hon inte orkade kolla på Yalla som tränade i närheten men inte heller ha bollen   .


-


Idag ska vi gå ut en runda i det fina vädret och bara njuta och sen ska jag åka till jobb. Tack och lov har jag tider så att det blir heltid åtminstone 3 veckor fram över. Sen är det ny schema period och då vet jag inte hur det blir. Nackdelen som timmis är helt klart att man kan jobba häcken av sig eller gå helt sysslolös- man vet lixom inte. Jag är dock tacksam att både hösten och våren - än så länge- bjudit på bra med sjukdomar *fniss*. För övrigt passade jag på- på Alla hjärtans-dag faktiskt- att bli strawberry blond. Den här gången fick det bli lite åt det mörkare hållet- nått med pigment hit och dit- men nästa färgning ska det bli lite ljusare fast med mer tydlig kopparton  . Sen är planen en hästsvans-vänlig frisyr till när våren kommer och mössan packas undan   


 
 
Nina

Nina

20 februari 2012 13:02

Ja eller oxå kan hon ju få brandslangen OCH en fyndlåda med godisar i ;) ... fast hon lär ju spåra vidare ändå. Det var allt tappert av oss att träna i lördags och det var ju en jäkla tur att hundarna var duktiga med tanke på VÅR uppoffring. Gör nu läxan! //Kramar

http://www.palmstrand.se

Petra

20 februari 2012 13:44

Jag GÖR det *fniss*! Jag ska absolut testa en fyndlåda innan brandslangen och se om hon fattar att jobbet är slutfört då. Ja, det var ju en evinnerlig tur att de pälsklädda gjorde mödan värd

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 28 november 2013 08:30

Det var verkligen inte igår det blev något skrivet här på bloggen. Närmare bestämt över 1,5 månad sedan och det är ju inte så lätt att sammanfatta precis.    -   På hundfronten har jag i alla fall kommit mig för med att anmäla till en appeltä...

Av Petra - 12 september 2013 21:10

De flesta dagar är bra dagar, eller åtminstone okej dagar, men någon gång ibland dyker en riktigt dålig dag upp. En sådan där dag som rimligen borde varit över i samma stund som man vaknade och som verkligen inte går till historien. En sådan dag hade...

Av Petra - 2 september 2013 08:49

Idag vaknade jag till en riktig blåsig höstdag och även om jag gillar sommardagar i all deras härlighet finns det inget som går upp mot en riktig höstdag för att få fart på livet. Tvärtemot sommarens latare dagar är det liksom nu under hösten som jag...

Av Petra - 23 juli 2013 20:53

Helgen som gick var jag ledig och i lördags var vädret helt fantastiskt. Mormor ringde för att gratulera mamma på födelsedagen men eftersom mamma skulle nanna efter nattpass bestämde vi oss för att åka ut till Torups slottpark med hundarna. Kollade m...

Av Petra - 13 juli 2013 21:19


   Nu är det härliga sommarkvällar för hela slanten. Sitter i ute i korta shorts och t-shirt på balkongen med en bok och tända ljus. Då är det sommarkvällar, de där kvällarna när jag inte känner för att gå in men till slut måste. Ofta för att komma i...

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards