Petra & D-Diva

Direktlänk till inlägg 9 februari 2012

Strategi it is

Av Petra - 9 februari 2012 14:20

Ena stunden yr snön utanför fönstret och nästa gång jag tittar ut så skiner solen  . Imorse var vi nere på klubben för att städa och medan golvet torkade inför omgång två (megaskitiga golv) tog jag ut Diva för att öva lite enligt strategin som jag tillsammans med Nina & Gosia lade upp igår    Vi tränade inte med boll utan med en megapinne som Diva själv hade letat upp. Grejer, grejer, grejer *pust*, föremålsintresset är det definitivt inget fel på. Sedan en tid tillbaka har jag satt långlina på Diva eftersom hon KAN lyssna väldigt fint men ibland är det lite för mycket Diva i Diva, dvs. en dos Madicken- måste testa det här- och en dos Alfons Åberg- jag ska bara över actiondelen av det hela. Andra gånger är det Disco för hela slanten och då går det rysligt fort från 0-100  .  Problemet med ett ruskigt snabb hund - har jag förstått- är att hinna med innan hon svischar iväg  och om hon redan fått upp farten, nå igenom vinandet och få tillbaka henne igen. Hur kul hennes förslag nu än var från början    . Min tanke att Diva ska lära sig vara hos mig var vi ju ense om men Gosia lånade Diva för att känna hur hon fungerade eftersom hon , som Nina uttryckte det, glor som en ko om jag tjoar och donar med en boll. Och vips så gled Diva med koppel iväg och var framme hos Ulla som inte blev lyllig över störningen *fniss* . När jag kom stegandes for Diva iväg MEN fastnade - tack och lov- på Lotta. Carlzon var ju aldrig riktigt lika intresserad av vad som hände runtikring och några övningar med namn=brandslang och kamp räckte, medan Diva är utåtriktad med kraft. Gosia grejade och donade och till slut fick vi till en bra strategi för att Divas föremålsintresse ska följa med på föremål som matte har och inte bara dem hon hittar själv *goody goody*  . Innan vi började dona med detta hade Diva legat riktigt hyggligt på platsliggningen. Den här gången dröjde jag kvar lite längre och gick sedan bara ut kopplets längd för att kunna korrigera direkt om hon reste sig. Lite väl mycket tunga ute i snön för min smak vilket förärade henne några påminnelser om ligg (med bara rösten konstapel Palm) MEN hon låg i alla fall hela tiden och det är jag nöjd med efter förra veckans förartabbe  .  Allt som allt en bra träning och jag är mest nöjd med att ha en strategi för att få en snabb reaktion, framförallt hur jag ska agera när Divan står och glor istället för att komma tillbaka snabbt som blixten. 


Mellan platsen och Divas pass med Gosia, stod jag som figge åt kamelkungen Yaxxon Palm och det var väl rent vad han kunde bli sur över att bli petad på med en muckboot strlk 36.5   .


-


Idag har jag reklamerat min braiga långlina som inte bränner fingrarna men som helt oforcerat bröts mitt av när vi steg ut på planen i söndags. Planen är att göra hundgodis på lite lammfärs mamma köpte häromdagen, göra müslimuffins att ha som mellanmål, dona med mammas hemsida och ta en sväng till biblioteket. Beroende på vädret ska jag ta en sväng ut till Lomma och hämta hem mamma på jobb. Långrundan är än så länge obestämd, får se hur pigg Diva verkar när hon vaknar annars tar vi ett lite lagom varv hemmavid och tränar med en pinne   . Imorgon väntar ett kvällspass och på lördag står det ett nytt 7-20.00 pass inskrivet i almanackan  .

 
 
Nina

Nina

10 februari 2012 08:26

*fniss* "Med en snabb hund måste man vara snabb - helst snabbare." :)) Det var ju väldigt rent vad det gick undan i Discohjärnan fast platsliggningen var ju väldigt bra! Resten oxå när du väl fick the hang of it, reaktionsmässigt :). Kämpa på! //Kramar

http://www.palmstrand.se

Petra

10 februari 2012 09:16

Jamen hur många ingivelser kan man ha - egentligen- per tidsenhet?! Vi kämpar på, fast i motsatt rikting. Matte ska speeda och D-Diva lite lagom slöare sådär *fniss* //Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 28 november 2013 08:30

Det var verkligen inte igår det blev något skrivet här på bloggen. Närmare bestämt över 1,5 månad sedan och det är ju inte så lätt att sammanfatta precis.    -   På hundfronten har jag i alla fall kommit mig för med att anmäla till en appeltä...

Av Petra - 12 september 2013 21:10

De flesta dagar är bra dagar, eller åtminstone okej dagar, men någon gång ibland dyker en riktigt dålig dag upp. En sådan där dag som rimligen borde varit över i samma stund som man vaknade och som verkligen inte går till historien. En sådan dag hade...

Av Petra - 2 september 2013 08:49

Idag vaknade jag till en riktig blåsig höstdag och även om jag gillar sommardagar i all deras härlighet finns det inget som går upp mot en riktig höstdag för att få fart på livet. Tvärtemot sommarens latare dagar är det liksom nu under hösten som jag...

Av Petra - 23 juli 2013 20:53

Helgen som gick var jag ledig och i lördags var vädret helt fantastiskt. Mormor ringde för att gratulera mamma på födelsedagen men eftersom mamma skulle nanna efter nattpass bestämde vi oss för att åka ut till Torups slottpark med hundarna. Kollade m...

Av Petra - 13 juli 2013 21:19


   Nu är det härliga sommarkvällar för hela slanten. Sitter i ute i korta shorts och t-shirt på balkongen med en bok och tända ljus. Då är det sommarkvällar, de där kvällarna när jag inte känner för att gå in men till slut måste. Ofta för att komma i...

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards