Petra & D-Diva

Direktlänk till inlägg 30 januari 2012

Lön för möda :)

Av Petra - 30 januari 2012 09:03

Ännu en helg har förlupit och för egen del har jag spenderat den på jobb. Liite tradigt är det allt att det finns mest pass lediga på helgerna eftersom det innebär att vi aldrig kommer oss ut i skogen får att spåra. Visst kan jag åka iväg annars också men det ärliksom  inte riktigt samma sak att sitta mol allena ute i skogen, också är det mer praktiskt att ha hjälp till hands eftersom bruksvärlden är ny för både mig och D-Divan. Men men, det är ju baksidan med att vara timanställd, fördelen är ju att det finns möjlighet att tacka nej.


-


I fredags åkte jag ner tidigt till klubben för uppfräschning. När städningen var avklarad tog jag ut Diva en kort stund för att träna lite på vad "kom" egentligen betyder. Det är ju ett litet dumt kommando - egentligen - eftersom jag säger kom i tid och otid och menar en mängd olika saker. Nu har jag tänkt till lite på vad jag vill med kommandot och så får vi träna så att det betyder en sak only. När vi rullade från klubben hämtade vi upp Sabina och Khan för att handla mat till både två- och fyrbenta. Handlade Proplan till vovvi innan vi gick en långrunda på Bulltofta. ATT det ska vara så svårt för hundägare att begripa att det är ett rekreationsområde med koppeltvång, inte en rastplats. Nu hade ju ingen märkt det om manhar koll på hunden och kallar in/kopplar vid möte MEN det är ju sällan så det går till. Till slut tröttnade vi allesammans och röt till att det vore bra om de följde stadgarna så vi kan få fortsätta vistas på Bulltofta. Efter rundan lämnade vi Sabina på jobb och körde inom Willys för att shoppa lite nödvändigheter. Dagens stora begivenhet var att jag kom iväg på ett BODYPump pass och det var rätt gott att komma iväg och röra på alla musklerna i ensamhet. När jag kom hem igen var pälsarna något sugna på sin kvällsservice, själv var jag nöjd med att värma en portion chili efter duschen. På kvällen körde jag mamma till jobb och passade på att gå en runda med pälsarna i Lomma innan vi körde in till SUS för att skjutsa hem Sabina & Khan.


-


I lördags hade jag skrivit upp mig på dubbelpass, dvs 7-21.05 *pust*, och det var ju ett tag sedan jag jobbade morgonpass. Diva fick en runda på väg till bilen och vänta kvar där tills mamma kom och körde hem. På jobb var vi två som jobbade delat så istället för att ta rast 2 gånger 30 minuter, slog vi ihop våra raster så att var och en fick en timmes paus. Tack vare detta hann jag bortom gymmet och gick 3.5km på löpband samt cyklade 3.3km.Även om det tog emot lite var jag tacksam att jag gick så kroppen fick sträckt ut sig lite, för senare -precis innan jag skulle gå av mitt pass- hände en grej och jag kom inte ifrån i tid. Övertid efter ett 14-timmarspass är ju sådär och risken för att skada sig är stor när man är trött i både huvud och kropp. Efter att- något försenad- ha svängt inom SUS och hämtat upp Sabina var det skönt att landa hemma till förberedd kvällsmat. Innan mamma körde hemifrån förberedde hon varma mackor och ställde i ugnen, bara att värma när jag kom inom dörren *thank you*. Efter sista nattkissen - Diva blev nämligen akut nödig efter en timme hemma- stupade jag direkt i säng och sov som en gnu tills Mamma väckarklocka ringde klockan 05.00


-


Eftersom Diva och jag jobbat på med sitt/ligg i alla möjliga situationer har jag varit lite sugen på att testa hur väl vi lyckas i en "riktig" situation. Eftersom jag började 07.00 igår och mamma skulle komma inom och hämta Diva när hon gått av sitt pass, tänkte jag att en timme kunde vara lagom att följa med mig på jobb. I värsta fall - om det hade blivit lite väl mycket high life- hade Diva kunnat vänta på mamma i bilen. Som det nu var fick hon följa med in på avdelningen och hångla upp nattaren (hans val, Diva skötte sig faktiskt). När jag gick tillsyner fick Diva sitta ute i korridoren och hos de boende som skulle ha mediciner och hjälp med att stiga upp fick hon följa med in i "lägenheterna" och ligga på anvisad plats. Ett par handsfree påminnelser (hade handskar på så jag kunde inte ta i henne) och sedan fattade hon galoppen. Det var ju hemskt vad redigt de hoppade ur sängen och följde med till frukostbordet när de hade fyrbent eskort. När mamma kom efter en dryg timme kände jag mig väldigt nöjd och stolt över Divas första riktiga insats på jobb. Tidigare har hon så att säga fått följa med in och hälsa på men inte någon längre stund när jag varit i tjänst. På kvällen hände inget speciellt, tog mig samman och gick en längre runda med D-Diva och tränade lite skall och buga. Efter EM-finalen meckade jag varma mackor till middag och sedan fanns inte ork kvar till något så vi intog soffan och kraschade rätt tidigt. Något pass på gymmet kunde jag inte förmå mig till, helt slut i huvudet och träningsvärk i låren. Ryslig tur att Diva gick hur ordentligt somhelst på vår runda, snabbt ta spjärn med stumma ben är inte direkt toppen.


-


Idag får vi se vad som sker, behöver köra och handla det som glömdes i fredags, en långrunda och lite hundaktivering står också på tapeten och sen får vi se hur jag aktiverar mig själv. De pass jag kunnat tänka mig har bara 5 drop-in biljetter kvar (först till kvarn) och jag vet inte om jag gitter åka ner till Värnhem och hoppas på det bästa. Alternativet är att ta en runda på maskinerna på gymmet hemmavid, får se.


-


Stegräknare har haft semester men någon stillsam helg har det inte direkt varit :)

 
 
Nina

Nina

30 januari 2012 10:24

Herregud - nu blev JAG trött! GUD vad duktig du är med allt jobbande, hundande, tränande och matlagande! Blir helt matt och får väl skylla på att du har låååångt kvar till medelåldern *fniss*. Duktig Diva, som har lärt sig det hon har svårast för :). Ha en go måndag! //Kramar

http://www.palmstrand.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 28 november 2013 08:30

Det var verkligen inte igår det blev något skrivet här på bloggen. Närmare bestämt över 1,5 månad sedan och det är ju inte så lätt att sammanfatta precis.    -   På hundfronten har jag i alla fall kommit mig för med att anmäla till en appeltä...

Av Petra - 12 september 2013 21:10

De flesta dagar är bra dagar, eller åtminstone okej dagar, men någon gång ibland dyker en riktigt dålig dag upp. En sådan där dag som rimligen borde varit över i samma stund som man vaknade och som verkligen inte går till historien. En sådan dag hade...

Av Petra - 2 september 2013 08:49

Idag vaknade jag till en riktig blåsig höstdag och även om jag gillar sommardagar i all deras härlighet finns det inget som går upp mot en riktig höstdag för att få fart på livet. Tvärtemot sommarens latare dagar är det liksom nu under hösten som jag...

Av Petra - 23 juli 2013 20:53

Helgen som gick var jag ledig och i lördags var vädret helt fantastiskt. Mormor ringde för att gratulera mamma på födelsedagen men eftersom mamma skulle nanna efter nattpass bestämde vi oss för att åka ut till Torups slottpark med hundarna. Kollade m...

Av Petra - 13 juli 2013 21:19


   Nu är det härliga sommarkvällar för hela slanten. Sitter i ute i korta shorts och t-shirt på balkongen med en bok och tända ljus. Då är det sommarkvällar, de där kvällarna när jag inte känner för att gå in men till slut måste. Ofta för att komma i...

Presentation


Livet med schäfrarna och annat smått och gott.

Tidigare år

Änglahundar

Demonen's Carlzon 2011-03-20, till 2011-10-07.

 

 

Min härliga, bångstyrige gråa kille och jag fick en sommar tillsammans men den kommer jag för alltid bära med mig i hjärtat. Bästa Calle Carlzon fattas oss   

 

 

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards